In het onderzoek zijn 42 winkels door een mystery-klant bezocht voor informatie over computers, tuinschermen, verlichting en vloerkleden. Enkele conclusies zijn:
– In geen enkele van de tien bezochte computerwinkels kon de verkoper vertellen hoeveel energie het op jaarbasis kost om een PC stand-by te laten staan. In drie winkels werd hierbij onjuiste informatie gegeven: Het kost (bijna) niets om de PC stand-by te laten staan. Het aan- en uitzetten van de PC kost de meeste energie.
– In vijf van de negen doe-het-zelf winkels waren verkopers niet in staat te adviseren over wat de meest milieuvriendelijke tuinschermen zijn.
– In geen van de 13 bezochte winkels waar lampen te koop zijn konden verkopers een zinvol antwoord geven op een vraag naar de terugverdientijd van spaarlampen (spaarlampen zijn duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik dan gloeilampen).
– De helft van de tien bezochte vloerkledenwinkels kon geen informatie verschaffen over het beleid ten aanzien van kinderarbeid.
Het onderzoek naar de kwaliteit van de informatie in winkels kwam ter sprake in het debat Consument en milieu-informatie: van kakofonie naar symfonie. Milieu Centraal organiseerde dit debat tussen vertegenwoordigers van de detailhandel, overheid en milieu- en consumentenorganisaties 6 november ter gelegenheid van haar vijfjarig bestaan. Milieu Centraal is van mening dat de detailhandel mede verantwoordelijk is voor de advisering van consumenten die rekening willen houden met het milieu. Consumenten hebben het recht te weten wat ze kopen. Een landelijk informatiepunt als Milieu Centraal kan een functie als vraagbaak vervullen, maar in de winkel vallen de beslissingen. Ook daar moeten consumenten kunnen beschikken over goede informatie.
Milieu Centraal is een onafhankelijke, landelijke organisatie die consumenten praktische en betrouwbare milieu-informatie biedt. De informatie wordt vooraf getoetst door een externe Toetsingscommissie en is beschikbaar via www.milieucentraal.nl