2019 was het jaar waarin we zijn gaan voelen dat de zorgen over klimaatverandering terecht zijn. Boeren, bouwvakkers en buitenlui, iedereen ging de straat op, omdat zij zagen dat de systemen van vandaag niet langer functioneren. Zij zijn het zat om gevangen te worden gehouden in de kostprijsstrategie, de strategie die niet meer werkt vandaag. Opeens zijn de zorgen over huidige systemen voor iedereen veel meer gaan leven.
De mensheid consumeert in een steeds hoger tempo. We voelen steeds meer dat er veranderingen gaande zijn over bestaande patronen en vanzelfsprekendheden in ons consumentengedrag. Als we een ecologisch duurzamere toekomst willen opbouwen, moeten we betere consumenten worden. Dit kunnen we niet alleen. Sterker nog, de consument moet worden meegenomen aan de hand van de fabrikanten, merkenbouwers en verhalenvertellers.
We are in business to save our home planet
Dat is de missie van een outdoor kledingmerk, een missie waarmee richting wordt gegeven. Ook voor consumenten, want het gaat erom dat je in het verhaal van dit kledingmerk wilt geloven. Een verhalenverteller die ook zijn nek uitstak als het ging om verantwoordelijkheid was Coldplay. De band zette ons aan tot nadenken. Nadenken over de zin en onzin over grote tours over de hele wereld. Heel bewust een statement maken over het gemak waarmee deze artiesten de wereld overvliegen. Dat niet meer willen omdat het ongewoon is. Wat hoop ik dat dit inspireert en uiteindelijk binnenkort de nieuwe norm wordt.
Wat is nodig
In het nieuwe decennium dat voor ons ligt, moeten we meester zijn van de verandering. De verandering waarmee we als consument op alle niveaus een betere consument worden. Meer in evenwicht, met alles om ons heen.
Een integrale aanpak in duurzaamheid is nodig in het licht van alle huidige ecologische en sociale uitdagingen. Van de manier waarop we grondstoffen gebruiken en afval beheren, tot de manier waarop we eten, winkelen of reizen. Bedrijven, overheden en consumenten lijken het eens te zijn over de urgentie om deze uitdagingen aan te gaan, maar vandaag is actie vaak nog te traag of het ontbreekt gewoonweg. Zowel bij bedrijven als bij overheden, maar ook op het niveau van de individuele consument. Hoe komt het dat we vaak verdwalen in het toewijzen van verantwoordelijkheid, het helder krijgen van tijdslijnen en het benoemen van oplossingen? De vraag is: hoe kunnen we raakvlakken vinden en ons concentreren op de juiste uitdagingen?
Meester van de verandering
Voel je gesteund, hoewel het af en toe een eenzame strijd lijkt om elke dag een stapje vooruit te gaan, harder te willen, sneller te gaan. De consument is er klaar voor en wil het goede kiezen en het goede doen, liefst in balans met de wereld om zich heen. Ik hoop dat alle merkeigenaren in ons land in 2020 zich dat realiseren en hun nek blijven uitsteken om hulp te bieden bij het worden van een betere consument. Op alle vlakken, dwars door alle ketens heen.
Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.