Deloitte voert jaarlijks de holiday shopping trends survey uit onder Europese consumenten. Voor het eerst is er dit jaar ook gekeken naar het belang van milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid. 70 procent van de respondenten geeft aan hier actief rekening mee te willen houden tijdens hun decemberaankopen. Transparantie, ondersteuning van de lokale economie, gepersonaliseerde interactie in de winkel en het minimaliseren van plastic zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op onze decemberaankopen.
Daarnaast geeft bijna 50 procent aan zijn inkopen te doen bij lokale winkels om het zo te ondersteunen in een tijd waarin online retail floreert. 44 procent van de respondenten geeft voorkeur aan een fysieke winkel door het persoonlijke contact met de verkoper. 34 procent van de respondenten kiest voor lokaal geproduceerde producten om zo positief bij te dragen aan de Nederlandse economie.
“Hoewel respondenten dit jaar aangeven dat ze duurzaamheid belangrijk vinden om rekening me te houden tijdens decemberaankopen, lijkt hun werkelijke winkelgedrag in de tegenovergestelde richting te wijzen. Black Friday wint ook dit jaar weer aan populariteit net als aankopen via de online-only webshops, zegt Adgild Hop, Retail lead Nederland bij Deloitte.
Terugdringen van plastic en support van lokale winkeliers
49 procent van de respondenten geeft aan dat product transparantie, weten waar producten vandaan komen, belangrijk is voor hen. 45 procent van de Europese consumenten geeft aan dat zij het minimaliseren van plastic verpakkingen belangrijk vindt. Een even groot percentage geeft aan dat zij het belangrijk vindt om de lokale winkels te ondersteunen tijdens de decemberaankopen.
Alle generaties hebben oog voor duurzaamheid, al zijn de initiatieven anders
De oudere generatie hecht aanzienlijk meer belang aan lokale initiatieven zoals het winkelen in lokale winkels of het kopen van lokale producten. De jongere generatie richt zich meer op de minder bedeelden in de wereld door producten te kopen die een eerlijke werkomgeving en eerlijke beloningen garanderen.
Respondenten met een lager inkomen dragen vaker bij aan een beter milieu door thuisbezorging te vermijden (35 procent), terwijl respondenten met een hoger inkomen eerder bereid zijn om extra betalen voor milieuvriendelijke producten (27 procent).
“Als duurzaamheid belangrijk is voor een bepaalde doelgroep, dan is het absoluut zinvol voor retailers om deze thema’s op te pakken, vervolgt Hop. Grote online-only retailers stappen al actief in dit veld.