Dat zijn de eerste resultaten van een onderzoek door het Centrum voor Maatschappelijk Ondernemen (CMO) in Tilburg, die ze vandaag presenteerde. Het centrum hield een enquête onder ruim honderd bedrijven in Zeeland en Noord-Brabant.
Bedrijven geloven dat maatschappelijk ondernemen op de lange termijn een positieve invloed heeft op het bedrijfsresultaat. Velen vinden het zelfs een morele verplichting, zeggen de onderzoekers. Wel zijn kleinere bedrijven minder snel overtuigd van de uiteindelijke winst.

Heijmans
Gastspreker J. Jansen, bestuursvoorzitter van Heijmans, begreep die terughoudendheid niet. ‘Het is geen zaak van hobbyisme’, vertelde hij. ‘Kleinere bedrijven hebben onvoldoende in de gaten dat het op lange termijn een duurzaam bedrijfsresultaat oplevert.’ Door bij Heijmans een goed personeelsbeleid te voeren, is de instroom naar de WAO ‘substantieel lager’, legde hij uit.
Bij kortetermijndenken voelt de werknemer zich een apparaat, slechts bedoeld om winst te genereren. Een goed personeelsbeleid leidt tot betrokkenheid van de werknemer, meent Jansen. ‘Hij is eerder geneigd kennis over te dragen en zich voor anderen in te zetten.’ En dat is op den duur gunstig voor het bedrijfsresultaat.
Het is voor de onderzoekers nog niet precies duidelijk waarom kleine ondernemers minder vaak een positief resultaat verwachten van maatschappelijk ondernemen. In september wanneer het onderzoek afgerond is, moet daar meer duidelijkheid over zijn.