Unilever, eigenaar van merken zoals Dove, Ben & Jerry’s, Lipton en Omo heeft ambitieuze nieuwe toezeggingen gedaan om haar plasticafval te verminderen en bij te dragen aan de transitie naar een circulaire economie voor plastic. Unilever heeft bevestigd dat het bedrijf tegen 2025:
- Het gebruik van nieuw plastic zal halveren, door het absolute gebruik van plastic verpakkingen met meer dan 100.000 ton te reduceren en het gebruik van gerecycled plastic sneller te laten groeien.
- Meer plastic verpakkingen zal helpen inzamelen en verwerken dan het verkoopt.
Met deze nieuwe doelstellingen is Unilever het eerste grote wereldwijde consumentengoederenbedrijf dat zich verplicht tot een absolute reductie van plastic in haar portfolio.
Unilever ligt op schema om eerdere doelstellingen te realiseren. Zo zal zij ervoor zorgen dat alle plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn tegen 2025 en zal zij, eveneens tegen 2025, ten minste 25% gerecycled plastic in haar verpakkingen gebruiken.
Alan Jope, CEO van Unilever: “Plastic heeft zijn plaats, maar niet in het milieu. We kunnen plasticafval alleen verminderen door snel te handelen en door radicaal actie te ondernemen. Op alle punten in de plasticketen.
Ons uitgangspunt moet liggen bij het ontwerp – dus bij de vermindering van de hoeveelheid plastic die we gebruiken – om er vervolgens voor te zorgen dat het plastic dát we gebruiken steeds meer uit gerecyclede bronnen komt. We hebben ons eerder al als doel gesteld te zorgen dat al onze plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn.
Dit vereist een fundamentele heroverweging van de benadering van onze verpakkingen en producten. We moeten hiervoor nieuwe, innovatieve verpakkingsmaterialen introduceren en nieuwe businessmodellen opschalen, zoals verpakkingen die herbruikbaar zijn en opnieuw gevuld kunnen worden. Dit moet met een ongekende snelheid en intensiteit.”
De nieuwe toezeggingen houden in, dat Unilever tegen 2025 jaarlijks ongeveer 600.000 ton plastic zal helpen inzamelen en verwerken. Dit zal worden gerealiseerd via investeringen en partnerschappen die de infrastructuur voor afvalbeheer verbeteren in veel van de landen waarin Unilever opereert.
Jope voegt toe: “Onze visie is een wereld waarin iedereen samenwerkt om ervoor te zorgen dat plastic in de economie, maar buiten het milieu blijft. Ons plastic is onze verantwoordelijkheid en daarom doen we de toezegging om meer in te zamelen dan we verkopen, als onderdeel van ons streven naar een circulaire economie. Dit is een enorm uitdagende, maar tegelijkertijd spannende taak die zal bijdragen aan de groei van de wereldwijde vraag naar gerecycled plastic.”
Ellen MacArthur, oprichter van de Ellen MacArthur Foundation: “De aankondiging die Unilever vandaag doet, is een belangrijke stap in het creëren van een circulaire economie voor plastic. Door onnodige verpakkingen te verwijderen via innovaties zoals verpakkingen die herbruikbaar zijn of opnieuw gevuld kunnen worden, en concentraten, gecombineerd met een toenemend gebruik van gerecycled plastic, laat Unilever zien hoe bedrijven steeds minder afhankelijk kunnen worden van nieuw plastic. We sporen anderen aan om hun voorbeeld te volgen, om samen het onnodige plastic te verwijderen, te innoveren, zodat wat we wel nodig hebben circulair wordt en om uiteindelijk een economisch systeem op te zetten waarin plastic verpakkingen nooit afval worden.”
Sinds 2017 werkt Unilever aan een heel nieuwe benadering van plastic verpakkingen volgens het principe van ‘Less, Better, No Plastic’.
Via Less Plastic heeft Unilever gezocht naar nieuwe manieren om producten te verpakken en te leveren, waaronder het gebruik van de nieuwe Cif supergeconcentreerde Eco- navulverpakkingen waardoor er 75% minder plastic nodig is, en nieuwe navulstations voor shampoo en wasmiddel in winkels, universiteiten en mobiele verkooppunten in Zuidoost-Azië.
Better plastic heeft bijvoorbeeld geleid tot baanbrekende innovaties zoals het nieuwe detecteerbare pigment dat wordt gebruikt door Axe en TRESemmé, waardoor zwart plastic recyclebaar wordt, omdat het nu kan worden gedetecteerd en gesorteerd door scanners in recyclingfaciliteiten.
Als onderdeel van No plastic heeft Unilever innovaties op de markt gebracht zoals shampoobars, navulbare tandpastatabletten, kartonnen deodorantsticks en tandenborstels van bamboe. Het bedrijf is ook lid geworden van het Loop-platform, dat nieuwe manieren onderzoekt om herbruikbare producten aan huis te bezorgen en daar ook weer in te zamelen.