Timberland heeft vandaag aangekondigd de komende vijf jaar wereldwijd 50 miljoen bomen te planten. Het initiatief is onderdeel van de missie van het outdoormerk om significant bij te dragen aan het creëren van een groenere wereld. Zo hecht Timberland aan verantwoorde productie en het beschermen en verbeteren van de natuur. De focus ligt op bebossing. Sinds 2001 heeft het merk wereldwijd al ruim 10 miljoen bomen geplant.
Volgens de World Wildlife Federation gaat er jaarlijks zo’n 18,7 miljoen hectare aan bos verloren. Bomen zijn echter essentieel om de huidige klimaatverandering tegen te gaan. Bomen zuiveren en koelen bijvoorbeeld de lucht, voorkomen erosie en nemen water op. Daarom ondersteunt Timberland de komende vijf jaar verschillende initiatieven voor herbebossing om daarmee bij te dragen aan een groenere toekomst.
Om deze belofte in de praktijk te brengen, lanceert Timberland de internationale campagne ‘Nature Needs Heroes’. Het merk roept consumenten over de hele wereld op zich bij dit initiatief aan te sluiten en daarmee zelf de klimaatverandering tegen te gaan. De campagne heeft daarvoor twaalf ‘klimaathelden’. Zij laten zien hoe we de wereld op een duurzame, positieve manier groener kunnen maken. De klimaathelden zijn tevens de modellen van de nieuwe najaarscollectie van Timberland. Iedere held showt nieuwe stijlen van de herfstcollectie van 2019, waarbij het stadsgroen als achtergrond voorop staat.
Timberland lanceert de campagne via verschillende kanalen, zowel digitaal als in print. Ook betrekt de onderneming burgers bij de campagne door het organiseren van duurzame evenementen.
“Bij Timberland zijn we ons bewust van de invloed die onze moderne manier van leven heeft op de planeet. Wij weten als schoenen- en kledingbedrijf welke verantwoordelijkheid we hebben om de klimaatverandering tegen te gaan”, zegt global brand president Jim Pisani van Timberland. “Een groene omgeving verbetert zowel de kwaliteit van onze planeet als ons welzijn. Het planten van bomen is een realistische, meetbare manier om concreet vorm te geven aan onze overtuiging dat een groenere toekomst een betere toekomst is. We moedigen mensen overal aan om zich bij deze beweging aan te sluiten en eigen acties op te zetten. Iedereen kan een held voor de natuur zijn.’’
Om ervoor te zorgen dat er 50 miljoen bomen worden geplant, werkt Timberland samen met andere organisaties die het milieu ondersteunen met bebossingsprojecten: Smallholder Farmers Alliance, GreenNetwork, World Bank / Tree Aid, Justdiggit, Las Lagunas Ecological Park, Trees for the Future en American Forests.
Tijdens het eerste jaar vinden de bebossingsprojecten plaats in Haïti, China, de Dominicaanse Republiek, de Verenigde Staten en Mali. De World Bank’s Great Green Wall ondersteunt bebossing op het Afrikaanse continent, waarmee droogte, hongersnood en massamigratie worden voorkomen.
“Ik geloof dat iedereen een bijdrage kan leveren, simpelweg door dagelijks kleine acties te ondernemen”, aldus Inna Modja, internationaal musicus, activiste en ambassadrice voor World Bank’s Great Green Wall. “Recycle dagelijks, schaf duurzame producten aan en zoek uit waar jouw kleding, eten en koffie precies vandaan komen. Je kunt op elk niveau actie ondernemen. Als je eenmaal beseft dat jouw kleine acties impact hebben, dan zul je ook steeds vaker iets doen.’’ Modja is één van de klimaathelden van de campagne, zij is woonachtig in Mali.
Meer informatie over het bebossingsproject en de ‘Nature Needs Heroes’-campagne is hier te vinden.