Verstegen Spices & Sauces lanceert een platform waarmee de consument de herkomst van de gekochte nootmuskaat kan verifiëren. Op het platform is onder meer informatie te vinden over de verschillende partijen die bij de productie betrokken zijn en het inkomen van de nootmuskaatboeren. De nootmuskaat is vanaf deze week te koop bij alle vestigingen van Coop.

Op het platform krijgt de consument inzicht in de reis die de nootmuskaat aflegt. Deze reis begint bij de Indonesische boer en eindigt bij de aankoop van de nootmuskaat in de supermarkt. De consument ziet daarbij welke verschillende partijen betrokken zijn bij de productieketen. Daarnaast is op bepaalde plekken in de tijdlijn de verificatie van de claims te zien – denk aan claims over de kwaliteit van het product en de betaling van de boer.

Kennis delen

Verstegen wil met dit project nieuwe kennis opdoen over haar keten, om uiteindelijk positieve invloed op die keten uit te kunnen oefenen. Consumenten krijgen inzicht in de nootmuskaatketen waarbij zij kunnen zien wie deze nootmuskaat heeft geteeld. De boer krijgt daardoor een actievere rol in de verdere keten van de nootmuskaat. Binnen dit project bevestigen de boeren bijvoorbeeld of de afgesproken prijs daadwerkelijk is uitbetaald. “We willen de boeren betrekken in de productieketen en met toegang tot nieuwe informatie stimuleren in hun ondernemerschap”, aldus Marianne van Keep, director of sustainability bij Verstegen. “Uiteindelijk moet het op die manier voor toekomstige generaties weer aantrekkelijk worden om ook nootmuskaat te telen, zodat we samen aan duurzame handelsrelaties kunnen werken.”

Leefbaar inkomen

Het platform is gebouwd door ngo Fairfood, die in opdracht van Verstegen ook een onderzoek uitvoerde naar de hoogte van een leefbaar inkomen voor de boeren – een inkomen waarmee de boer en zijn of haar gezin zich een dergelijke levensstandaard kunnen veroorloven. Dat onderzoek wees uit dat de boeren op dit moment met alleen de nootmuskaatteelt nog onvoldoende verdienen om van een leefbaar inkomen te kunnen spreken. Het onderzoek laat daarnaast zien dat de prijs niet de enige variabele is in de realisatie van een leefbaar inkomen.

Verstegen koopt op dit moment bij de boeren de hoogste kwaliteit nootmuskaat in voor een prijs die hoger ligt dan de marktprijs. Er kan voor de boeren veel gewonnen worden als de gemiddelde kwaliteit van hun oogst verbeterd wordt. Daarnaast liggen er kansen als het aankomt op het verhogen van de kwantiteit – bij verschillende boeren zaten grote verschillen in het aantal kilo nootmuskaat dat ze van één boom oogsten.

Complex

“Waar het op neerkomt is dat de boeren nog niet voldoende verdienen en dat Verstegen daar iets aan wil doen. De oplossing is echter heel complex”, aldus Van Keep. “We moeten rekening houden met het feit dat de grootte van de bedrijven van de boeren erg uiteenloopt – van boeren met minder dan 25 nootmuskaatbomen tot boeren met 210 nootmuskaatbomen. Hoe krijg je de kleine boer mee in de oplossing? Dat bereik je niet met alleen een kiloprijsverhoging. Daarnaast is nootmuskaat zelden de enige inkomstenbron; uit het onderzoek blijkt dat de meeste boeren minstens twee andere inkomstenbronnen hebben, denk aan veeteelt of inkomsten uit loondienst. De nootmuskaatproductie is vaak maar goed voor een beperkt deel van het totale inkomen.” Verstegen onderzoekt momenteel wat de juiste interventies zijn om een leefbaar inkomen te realiseren.

Lancering

Vanaf deze week kunnen consumenten via een QR-code de reis van hun gekochte nootmuskaat bekijken. Ze zetten zichzelf daarbij letterlijk op de kaart door hun eigen pakje nootmuskaat te claimen. De nootmuskaat is verkrijgbaar bij alle vestigingen van Coop. De reis van de nootmuskaat is voor iedereen te bekijken op het platform Verstegen.nl 

Foto: Verstegen en Coop vierden 20 augustus 2019 de lancering met  nootmuskaatijsjes bij het hoofdkantoor van Coop in Velp.