Na het succes van light-as-a-service gaan Royal Schiphol Group en BIS|Econocom samenwerken om de ruim 3.000 digitale informatieschermen op een soortgelijke manier te gebruiken. Volgens het concept ‘as a service’ betaalt Schiphol voor gebruik, terwijl de leverancier eigenaar blijft van het product. Op deze manier stimuleert Schiphol de leverancier om de levensduur van een product te verlengen en materialen op een circulaire manier te gebruiken.
Afvalvrije luchthaven
Schiphol gebruikt ruim 3.000 displays voor het tonen van vertrek- en aankomsttijden, mededelingen, en commerciële uitingen. BIS|Econocom wordt eigenaar van deze digitale informatieschermen. Aan het einde van de levenscyclus worden zo veel mogelijk onderdelen hergebruikt en krijgen een tweede of derde leven. Onderdelen die niet voor hergebruik in aanmerking komen, worden milieuvriendelijk gerecycled. Dit concept is nieuw in de markt voor digitale displays.
“Dit vernieuwende concept sluit aan bij onze ambities om in 2030 afvalvrij en de meest duurzame luchthaven ter wereld te zijn. Deze samenwerking draagt daar aan bij. Door het eigenaarschap van de digitale displays bij de leverancier te beleggen, stimuleren we de circulaire economie.”
Denise Pronk, Head of Sustainability bij Royal Schiphol Group.
“Wij nemen de volledige dienstverlening rondom de displays over. Naast de hardware verzorgen we ook alle services die horen bij onze as-a-service aanpak, zoals installatie, onderhoud, monitoring, reparatie en vervanging, met veel aandacht voor duurzaamheid en circulariteit. Inmiddels krijgen wij zo’n 20% van onze projecten op een as-a-service basis in opdracht. Nu Schiphol zich daarbij voegt, zal dat percentage verder stijgen. En dat is ook goed nieuws voor het milieu.”
Jean Pierre Overbeek, CEO van BIS|Econocom