Adidas, Reebok en Patagonia zijn koplopers op gebied van transparantie onder de 200 grootste modemerken en retailers ter wereld. Dit blijkt uit de Fashion Transparency Index 2019 die vandaag door de internationale modebeweging Fashion Revolution gepubliceerd is. Deze drie merken hebben uitgebreide informatie over hun mensenrechtenbeleid, -verplichtingen en -resultaten openbaar beschikbaar gesteld, evenals wie hun leveranciers zijn. Verder staan in de top vijf Esprit en H&M. Het zijn de eerste vijf merken die sinds de eerste de Fashion Transparency Index, in 2016, boven de 60% scoren. C&A behaalde een 6de plaats met een score van 60%.
Adidas, Reebok en Patagonia scoren elk in totaal 64% van de in totaal 250 te behalen punten, gevolgd door Esprit (62 punten) en H&M (61 punten). Dat dit jaar voor het eerst merken boven de 60% scoren, laat zien dat zij concrete stappen ondernemen om meer relevante informatie,
concrete acties en resultaten openbaar beschikbaar stellen over hun sociaal en milieubeleid. De index laat meer positieve resultaten zien:
- Van de 98 merken die zowel in 2017, 2018 en opnieuw in 2019 zijn beoordeeld, is de
gemiddelde score met 8,9% gestegen. In totaal hebben 11 merken hun scores dit jaar met meer dan 10% verhoogd ten opzichte van vorig jaar. - In het luxe segment behoren Gucci en Bottega Veneta tot de best scorende merken, met een 31-40%-score. Chanel’s score steeg met 7%, Sandro en s. Oliver met 9% en Dior met bijna 22%.
- Chanel publiceerde haar allereerste Report to Society en s. Olivier lanceerde voor het eerste een ‘responsibility’ sectie op de corporate website.
Ondanks deze positieve resultaten, maakt de index ook duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is naar transparantie binnen de mode-industrie. Zo is de gemiddelde score onder modemerken en retailers nog steeds slechts 21%. Van de 200 merken scoort nog niemand boven de 70% en maar liefst 72 merken scoren enkel 0-10%. De index laat dan ook een aantal belangrijke verbeterpunten zien:
- Gedetailleerde informatie over de resultaten en effecten van de inspanningen die merken doen, ontbreekt nog vaak.
- Er wordt nog steeds zeer weinig informatie en gegevens openbaar gemaakt over de
inkooppraktijken van merken. Dit betekent dat we nog steeds geen zicht hebben op wat merken doen om verantwoordelijke zakenpartners te zijn voor hun leveranciers.
Bekende Nederlandse merken in de Fashion Transparency Index zijn C&A (60%), G-Star (45%) en hekkensluiter is Mexx met 0%.
Resultaten transparantie in relatie tot de Sustainable Development Goals
Sinds 2016 onderzoekt Fashion Revolution internationale modemerken op gebied van transparantie en evalueert hen op vijf aspecten: duurzaamheidsbeleid, ‘governance’ (hoe transparantie binnen het bedrijf georganiseerd is), traceerbaarheid, ‘know, show & fix’ (bijvoorbeeld hoe misstanden die worden ontdekt worden opgelost) en er wordt elk jaar naar specifieke ‘Spotlight Issues’ gekeken. Dit jaar zijn dit vier Sustainable Development Goals (SDG) die relevant en urgent zijn voor de wereldwijde mode-industrie: Gendergelijkheid (SDG5), fatsoenlijk werk (SDG 8), duurzame consumptie en productie (SDG12) en klimaatactie (SDG 13).
Het Fashion Transparency Index rapport bevat hierover de volgende bevindingen:
- Merken vertellen weinig over hun inspanningen om vrouwen en meisjes mondiger te maken en gendergelijkheid te bereiken, ondanks het feit dat vrouwen de meerderheid vormen van de
arbeidskrachten in de mode-industrie. - Er is enige vooruitgang geboekt bij het bekendmaken van het beleid als het gaat om gelijke
beloning en de loonkloof tussen mannen en vrouwen van grote modemerken, maar er is weinig gepubliceerd over de manier waarop merken schendingen van de genderdiscriminatie op het gebied van arbeid in kledingfabrieken aanpakken. - 55% van de 200 merken publiceren de jaarlijkse CO2-voetafdruk van hun eigen bedrijf. Slechts 19,5% rapporteert over de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen, terwijl daar meer dan 50% van de uitstoot van de industrie plaatsvindt.
- Slechts 9% van de merken maakt een formeel proces bekend wat betreft het verzamelen van feedback van leveranciers over de eigen inkooppraktijken. Van alle merken publiceert slechts 6,5% beleid om hun leveranciers binnen 60 dagen te betalen.
De hoogst scorende merken wat betreft de Spotlight Issues zijn dit jaar H&M, Adidas en Reebok, Patagonia evenals Bershka, Massimo Dutti, Pull&Bear, Stradivarius en Zara (alle eigendom van Inditex), ASOS en C&A.
Sarah Ditty: ”We zullen de Index blijven gebruiken om de vooruitgang van merken te meten en hen harder en sneller aan te zetten tot het nemen van meer verantwoordelijkheid voor hun beleid,
praktijken en effecten.”
Bekijk de ‘2019 Fashion Transparency Index