Uit onderzoek van MVO Nederland blijkt dat 8 op de 10 bedrijven vinden dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Tegelijkertijd geven ondernemers aan dat zij in de dagelijkse praktijk onvoldoende mogelijkheden zien om hier iets aan te doen. Er moeten jaardoelen bereikt worden, salarissen betaald en mensen bijgeschoold. Kortom; zakelijke doelen en het runnen van de onderneming nemen veel tijd in beslag en laten vaak weinig ruimte voor het uitwerken van een kwalitatieve maatschappelijke bijdrage. Maar kunnen we daarmee niet stellen dat maatschappelijke activiteiten gewoon te weinig prioriteit hebben? En wordt het niet hoog tijd dat bedrijven een maatschappelijke bijdrage toepassen als structureel onderdeel van de bedrijfsvoering?
‘Zonder de actieve rol van het bedrijfsleven blijven de maatschappelijke verschillen in de wereld bestaan of worden ze zelfs groter. Juist het bedrijfsleven heeft de tools in handen om het verschil te maken,” aldus Loek van den Boog, oprichter van Net4kids. Net4kids is een Nederlandse non-profit die zich inzet voor de toekomst van kansarme kinderen in ontwikkelingslanden door bedrijven in Nederland te verbinden met passende, concrete initiatieven in de wereld. Met de focus op het bedrijfsleven wil Net4kids laten zien dat een nieuwe geld- & kennisstroom op gang gebracht kan worden die er anders misschien niet was geweest.
Er ligt een grote kans voor ondernemers in Nederland om het verschil te maken door geld, tijd en kennis te investeren in projecten waar ze direct en persoonlijk bij betrokken worden. Het is bewezen dat bedrijven die zich actief inzetten voor een maatschappelijke bijdrage succesvoller zijn. Hun werknemers hebben een grotere waardering voor het bedrijf dan voor bedrijven die niet maatschappelijk betrokken zijn, ze trekken makkelijker nieuw talent aan en worden door consumenten verkozen boven niet maatschappelijk betrokken bedrijven. Reden genoeg dus om maatschappelijke activiteiten structureel onderdeel te maken van de bedrijfsvoering. Of niet?
Programma
De avond begint met de vertoning van een reportage van presentatrice Dolores Leeuwin en filmmaker Niels Ruitenbeek, zij zijn voor Net4kids bij het project Watoto Wema in Kenia geweest. Watoto Wema wordt deels gefinancierd door Nederlandse ondernemers en is een voorbeeld van doelgerichte en effectieve ontwikkelingshulp vanuit het bedrijfsleven. Na de vertoning van de reportage gaat een panel van experts op het gebied van ondernemen en filantropie met elkaar – en het publiek – in discussie. Kan de rol van bedrijven beslissend zijn ten opzichte van ontwikkelingshulp? En ligt daar de sleutel tot verandering? En hoe moeten bedrijven deze verantwoordelijkheid dan invullen?