Nestlé en Unilever zijn verantwoordelijk voor een kwart van het wegwerpplastic, waarmee steden en stranden in de Filippijnen overspoeld worden. Nieuw bewijsmateriaal uit opruimacties laat zien dat wegwerpplastic en vooral sachets de boosdoeners zijn. De twee levensmiddelenfabrikanten uit Europa brengen de sachets met name in Aziatische landen op de markt. Dit blijkt uit een rapport dat vandaag is gepubliceerd door de Global Alliance for Incinerator Alternatives (GAIA).
De conclusies uit het GAIA-rapport volgen op een reeks opruimacties, die door de internationale alliantie in zes steden en één provincie in de Filipijnen is uitgevoerd. GAIA, een partnerorganisatie van Greenpeace, werkte daarvoor samen met het onderzoekscentrum voor Sociale Wetenschappen en Onderwijs van de Universiteit van Santo Tomas (RCSSEd). Het rapport levert nieuw bewijsmateriaal voor de overproductie van sachets (kleine verpakkingen voor eenmalig gebruik, zoals shampoo en zeep), die massaal op stranden, in rivieren en langs de kant van de weg liggen. De sachets zijn nauwelijks in te zamelen omdat ze niet als wegwerpmateriaal in afvalbakken worden gescheiden en vaak op straat of een vuilnisbelt belanden. Ook zijn de sachets moeilijk recyclebaar omdat ze van verschillende materialen gemaakt zijn en vaak productresten bevatten. Nestlé en Unilever, met hoofdkantoren in Europa, brengen deze problematische sachets in groten getale op de Filipijnse markt. Zo worden er op de Filipijnen dagelijks maar liefst 164 miljoen sachets gebruikt.
Eilanden van plastic
Saskia van Aalst, woordvoerder Greenpeace Nederland is in de Filipijnen en ziet daar de gevolgen van de plastic ramp om zich heen: ‘We bezochten een eiland van drijvend plastic, waar je letterlijk overheen kunt lopen. Dit is binnen twee jaar zo gegroeid. En terwijl je door de vervuilde sloppenwijken loopt, of over een strand bezaaid met plastic afval, zie je overal verpakkingen van bedrijven als Unilever, Nestlé en Coca-Cola. Ook hebben we mensen uit gemeenschappen ontmoet die plasticvrij willen leven en enorm veel tijd en energie steken in het scheiden en verwerken van afval. Maar de aanwas van plastic verpakkingen is gigantisch. Daar valt niet tegenop te recyclen.’
Levensmiddelenfabrikanten verantwoordelijk
Meike Rijksen, Campagneleider Plastic Greenpeace Nederland: ‘Dit rapport bewijst nogmaals dat het plastic monster niet in Zuidoost-Azië wordt gecreëerd, maar door multinationale ondernemingen zoals Nestlé en Unilever, die vanuit Europa opereren. Zij breiden hun productie van onnodig wegwerpplastic alsmaar uit, ten koste van gemeenschappen, waterwegen, en gezondheid in Aziatische landen zoals de Filipijnen. Nestlé en Unilever moeten stoppen met het afschuiven van de schuld voor plasticvervuiling op individuen. Deze bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het creëren van het plastic monster. Zij moeten hun productie van wegwerpplastic aanzienlijk verminderen en investeren in herbruikbare en hervulbare verpakkingen. Dit geldt voor hun klanten over de hele wereld. Het is tijd dat overconsumptie stopt en bedrijven hiervoor verantwoordelijk worden gesteld.’
Plastic campagne
Op donderdag 21 maart start Greenpeace Nederland met een ‘ship tour’ om het plastic probleem en grote veroorzakers hiervan onder de aandacht te brengen. Met het Greenpeace-schip ‘De Beluga II’ en een schip met daarop een gigantisch monster van wegwerpplastic, gaat de organisatie de Rijn op, de producenten af. De eerste stop is het hoofdkantoor van Unilever, waar donderdagavond 21 maart een ‘Plastic Monster Rave’ wordt georganiseerd en het plastic monster terug wordt gegeven aan de levensmiddelenfabrikant. Na de rave in Rotterdam gaan de schepen de Rijn op, op weg naar de volgende grote vervuiler.
Foto: An elderly female waste picker rummages through trash at a dumpsite in Dumaguete City, Philippines.