Op de ‘rode’ lijst staan de huismerken van negen supermarkten, onder meer C1000, Edah en Super De Boer. Verder merken als Bolletje, Koopmans, Smiths, Friesche Vlag, Magnum, Nescafé, Maggi, Nestlé, Motta. Opvallend op de rode lijst zijn de merken van Unilever, zoals Unox, Becel en Croma. Unilever verklaarde eerder dit jaar uit de genetische manipulatie te willen stappen. Nu blijkt echter dat het bedrijf dit niet met een schriftelijke verklaring wil bevestigen.
Op de ‘groene’ lijst staan onder meer het huismerk van Albert Heijn en A-merken als Knorr, Mona, Heinz en Honig. Alle Greenpeace donateurs ontvangen de productlijst in oktober bij het Greenpeace Magazine: dat is zo’n 10 procent van de Nederlandse huishoudens. Iedereen kan de lijst gratis opvragen via de Greenpeace servicelijn: 020 – 4223344 of via de website: www.greenpeace.nl. Daar is ook de meest recente versie van de productenlijst te vinden.
Postercampagne: Genetische gemanipuleerd voedsel. Je proeft er niets van…
Tegelijk met de productenlijst lanceert Greenpeace een postercampagne die zichtbaar maakt op welke manieren bedrijven op dit moment met voedsel experimenteren. De genoemde voorbeelden van genetische manipulatie in de laboratoria zijn sla waarin genen van ratten zijn gestopt en maïs waarin genen van een schorpioen zitten. Beide kunnen in de toekomst op ons bord liggen. Texas A&M University en Novartis, de instellingen die verantwoordelijk zijn voor deze genetische experimenten, staan erbij vermeld. Een derde Greenpeace poster stelt: Genetisch gemanipuleerd voedsel. Je proeft er niets van… De posters hangen dit najaar door heel Nederland.
Greenpeace wil genetische manipulatie uit het milieu en uit het voedsel. Het op grote schaal genetisch manipuleren van voedelgewassen bedreigt de biodiversiteit. De onbekendheid met de risico’s maakt de techniek ongewenst voor toepassing op grote schaal in levensmiddelen. Genetisch gemanipuleerde soja en maïs uit de VS kunnen al vier jaar in 60 procent van bewerkte levensmiddelen zitten. De bewuste consument krijgt niet de keuze omdat slechts een klein deel is geëtiketteerd. Uit NIPO-onderzoek blijkt dat de consument behoefte heeft aan de informatie. Door middel van de lijsten wil Greenpeace de consument die informatie geven en bereiken dat ook de ‘rode bedrijven’ stoppen met genetische manipulatie.