Als het op circulair ondernemen aankomt, maakt Colruyt Group deel uit van de voorlopers. De Belgische retailgroep creëerde een frisse look voor haar kantoren en winkels, en gaf de oude inrichting daarbij een tweede leven. Vaste partner Unilin Panels hergebruikte het hout als grondstof voor plaatmateriaal, dat Colruyt Group vervolgens integreerde in het nieuwe interieur.
De samenwerking tussen de twee organisaties kent een lange geschiedenis. “Al in onze eerste winkels gebruikten we plaatmateriaal van Unilin Panels”, vertelt Paul Neirinckx, aankoper bij Colruyt Group. Decennia later, nu de keten haar ecologische voetafdruk tot een minimum probeert te beperken, blijkt de match beter dan ooit. Paul: “Ook voor ons staat hergebruik hoog op de agenda. Een circulaire, duurzame aanpak vinden we vandaag minstens even belangrijk als competitieve prijzen.”
Gezamenlijke duurzaamheidsmissie
Als pionier op het vlak van recyclage kan Unilin Panels zich volledig vinden in de duurzaamheidsvisie van Colruyt Group. “Onze huidige spaanplaten zijn 100 procent circulair”, zegt Specification Director Christof De Poorter. Ze bestaan voor 85 procent uit gerecupereerd hout. De overige 15 procent haalt de platenproducent uit dunningshout en reststromen uit de houtindustrie. “Op die manier sparen we elke dag gemiddeld 5.000 bomen, en dringen we de CO2-uitstoot terug met zo’n 1,2 miljoen ton per jaar.”
Door de handen opnieuw in elkaar te slaan met Unilin Panels wist Colruyt Group de afvalberg in de renovatieperiode zo klein mogelijk te houden. De keten bracht de vroegere houten panelen en legplanken rechtstreeks naar de Unilin-fabriek. Daar werden ze na een hoogtechnologisch reinigingsproces verwerkt tot nieuw plaatmateriaal. En de cirkel is rond: de retailgroup gebruikte zowel voor de wanden en legplanken in haar nieuwe kantoren en filialen 100 procent circulaire platen van Unilin Panels.
Deel van een mentaliteitsverandering
Steeds meer bedrijven volgen het voorbeeld van Colruyt Group. Christof De Poorter: “We voelen dat duurzaamheid aan belang wint bij onze klanten. Onze circulaire aanpak helpt hen tot actie overgaan.” Zo dragen ze niet alleen zorg voor de planeet, maar krijgen ze ook een competitief voordeel. Nog een bonus: door in te zetten op duurzaamheid spelen organisaties in op de toenemende vraag naar transparantie. “De eindconsument koopt niet langer zomaar een product. Hij hecht belang aan de volledige productieketen”, besluit Christof.