Per 2001 moeten eko-winkels die ‘goedgekeurd’ willen worden aan strenge eisen voldoen. De winkels worden twee keer per jaar gecontroleerd op uiterlijk, assortiment, klantvriendelijkheid, kwaliteit en producten. Er zal ook een merk komen voor alle aangesloten eko-winkels.
De eko-klant is het tegenovergestelde van de ‘moderne’ mens die gemaksgoederen wil. De eko-koper wil juist onverpakte en onbewerkte producten en wil daar best iets meer voor betalen.
De Natuurwinkel Organisatie (NWO) wil in 2005 een omzetstijging hebben gerealiseerd van 50%. Om dit doel te bereiken, moet het koopgedrag van de bio-koper veranderen.
De omzet van bio-voedsel in de detailhandel is ca f 500 mln per jaar. Ongeveer 25% wordt verkocht door de supermarkt, 78% daarvan door Albert Heijn. Het marktaandeel van de supers groeit harder dan dat van de natuurvoedingswinkel. Volgens NWO komt dit vooral door de rommelige, ouderwetse en krappe indeling van de eko-winkels.