De Niet-Winkeldag is een jaarlijkse protestdag tegen de westerse konsumptiekultuur en staat in het teken van ‘konsuminderen voor een schoner milieu en een eerlijker verdeling van de rijkdommen die de aarde biedt’. Als alle wereldbewoners dezelfde leefstijl zouden hebben als westerlingen, dan zouden er drie aardbollen nodig zijn om de benodigde grondstoffen en energie te leveren.

De internationale Niet-Winkeldag (‘Buy Nothing Day’) wordt gevierd in tientallen landen. De dag krijgt vorm door akties van plaatselijke groepen, zoals straattheater, een ruilkraam voor ooit-gekregen-maar-nooit-gebruikte Sinterklaaskadootjes, of het bieden van alternatieven voor fun-shoppen.

De Buy Nothing Day vindt zijn oorsprong in Canada. Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland.

Eind september verschijnt een Aktiehandleiding voor plaatselijke groepen. Half november verschijnt de Consuminderkrant, waarin twaalf verschillende organisaties hun visie op konsuminderen geven. Politiek tekenaar Olivier Rijcken (Oli4) ontwierp het logo.

Op de website http://www.ddh.nl/nwd is aktueel nieuws over de Niet-Winkeldag te vinden, alsmede een uitgebreid archief met achtergrondinformatie en verslagen van voorgaande jaren. Op deze website is ook de poster beschikbaar, die met een druk op de knop kan worden uitgeprint. Ook het logo van de kampagne is hier te downloaden.