Op donderdag 21 maart start Greenpeace Nederland met een ‘ship tour’ om het plastic probleem en grote veroorzakers hiervan onder de aandacht te brengen. Met het Greenpeace-schip ‘De Beluga II’ en een schip met daarop een gigantisch monster van wegwerpplastic, gaat de organisatie de Rijn op, de producenten af.  

Unilever

De eerste stop is het hoofdkantoor van Unilever, waar donderdagavond 21 maart een ‘Plastic Monster Rave’ wordt georganiseerd; met muziek, lichtjes en bijzondere gasten al dansend naar het hoofdkantoor. Unilever gebruikt jaarlijks 610 miljoen kilo plastic en heeft geen concrete plannen om de hoeveelheid plastic die het gebruikt terug te dringen.

Meike Rijksen, campagneleider plastic: “Bij wereldwijde opruimacties blijkt dat de meest gevonden wegwerpverpakkingen van bedrijven als Unilever, Coca-Cola en Nestlé afkomstig zijn. Deze bedrijven erkennen inmiddels het plastic probleem, maar focussen op recycling en opruimen. Als de productie van plastic zo door blijft gaan, is de plastic afvalberg in 2050 vier keer zo groot. Om dit plastic monster te verslaan is meer nodig. Ze moeten het probleem bij de bron aanpakken en de productie van wegwerpplastic drastisch terugbrengen.

Microplastics in de Rijn

Na de rave in Rotterdam gaan de schepen de Rijn op, op weg naar de volgende grote vervuiler. De Rijn is een van de meest door microplastics vervuilde rivieren ter wereld. Uit onderzoek (2015) blijkt dat het oppervlaktewater van de rivier gemiddeld 892.777 microplastic-deeltjes per vierkante kilometer bevat.

Thuis monsters bouwen

Als onderdeel van de campagne roept Greenpeace op om zelf monsters van wegwerpplastic te bouwen en deze online te taggen met #PlasticMonster of mee te nemen naar de ‘Plastic Monster Rave’. Onder duizend scholen worden educatiepakketten verspreid om zelf plastic monsters te knutselen. Meer info www.plasticmonster.nl

_______________________________________

Reactie Unilever Benelux op bovenstaand bericht:

In 2010 hebben we ons ten doel gesteld om het afval van onze producten tegen 2020 te halveren, onder andere door het gewicht van de verpakkingen met een derde te verminderen, nieuwe recyclingtechnologieën met partners te ontwikkelen, oa. voor sachets en is afval uit Unilever-fabrieken met 98% gereduceerd.

Plastic is een waardevol materiaal, maar we moeten ervoor zorgen dat het materiaal in de economie blijft en niet in waterwegen en oceanen terechtkomt. Om dit te bereiken werken we, samen met andere organisaties, waaronder Greenpeace, de Ellen MacArthur Foundation, overheden en anderen partijen in de industrie, aan een daadwerkelijk circulair plastic systeem.

We willen onze plastic voetafdruk verkleinen, inclusief plastic voor eenmalig gebruik, en we doen dat o.a. door middel van nieuwe bedrijfsmodellen en door innovaties op het gebied van hergebruik.

Concreet leidt dat tot stappen op het gebied van ‘minder plastic’, ‘beter plastic’ en ‘geen plastic’ zoals:

Minder plastic:

  • We blazen kleine luchtbelletjes in de wanden van onze flessen. Zo hebben we het gebruik van plastic tot 15% per fles verminderd. In 2017 hebben we onze Dove handwasflessen met deze zg. MuCell™-technologie op de markt gebracht en zo hebben we 304.000 kilo plastic bespaard.
  • Vaseline vernieuwde haar verpakkingen zodat deze beter te recyclen zijn. Zo wordt er jaarlijks 113.000 kg plastic bespaard.
  • De Simple 50ml verpakkingen zijn vernieuwd: goed voor 62% minder plastic

Beter plastic

  • Bij ons nieuwe Love Beauty en Planet assortiment is de fles gemaakt van 100% gerecycleerd materiaal en de fles is ook 100% recyclebaar.
  • Lipton Ice Tea Festival Fles: deze zomer lanceren we de eerste 100% rPET festival flessen (Lipton Green, Lipton Peach).
  • Sinds december 2018 bestaan de verpakking van Robijn Intense wasmiddel en wasverzachter uit 100% gerecycled plastic
  • In het eerste kwartaal lanceert Cif een spray in een fles van 100% PCR
  • Via onze samenwerking met Ioniqa gaan we onder andere alle Calvé en Hellmann’s knijpflessen vanaf midden 2019 omschakelen naar 100% circulaire pet, een wereldprimeur. Meer info en persbericht

Geen plastic

  • Lipton Ice Tea sloot aan bij Plastic Promise. In 2019 gebruiken we geen plastic rietjes en deksels voor onze cocktails meer. Op de festivals zal Lipton Ice Tea ook het belang van recycling benadrukken.
  • Momenteel testen we prototypes waarbij de verpakking rond individuele ijsjes worden weggelaten. Dat zou betekenen dat we geen extra verpakking om losse ijsjes meer doen voordat we ze in de doos stoppen.
  • In 2019 komtl Unilever met bamboe tandenborstels.
  • We kijken naar nieuwe van het vullen van flessen wasmiddel, zoals verkoopautomaten waarbij de consument zijn eigen flessen meebrengt om te vullen.

In de loop van het jaar komen we met nog veel meer stappen op het gebied van het verkleinen van onze milieu impact op het gebied van plastic.