De Stichting Schaal van Betekenis organiseert 7 december 2018 een zogenaamde creathon. Het doel is een simpele schaal te ontwikkelen die alles zegt over hoe maatschappelijk relevant, sociaal impactvol en duurzaam een bedrijf is. Tijdens de creathon komen 150 koplopers van de nieuwe economie, wetenschappers, studenten en traditionele bedrijven samen.
Onder meer het New Financial Forum, Reporting 3.0, Van Hulley, MUD Jeans, Magdalena Matei en B Corp doen mee aan de creathon, maar ook banken leveren een bijdrage. ABN-AMRO stelt Circl, haar circulaire paviljoen aan de Zuidas in Amsterdam beschikbaar als locatie voor de creathon.
“Bijna niemand gelooft nog in een balans om de juiste waarde van een bedrijf weer te geven. Voor alles waar een monetaire waardering tekortschiet, ontwikkelen wij de Schaal van Betekenis.’ De schaal is er vooral voor ondernemers die de wereld mooier willen maken. Die geld niet als doel zien, maar als middel om van betekenis te kunnen zijn. De schaal helpt ook banken en investeerders om betekenisvolle bedrijven beter op waarde te schatten”, Erik Friedeberg, oprichter van de Schaal van Betekenis.
Programma creathon
Er is een uitgebreid programma met inspiratiesessies door onder meer Kees Klomp, directeur van Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO) en Mike Spits, founder en eigenaar van de Elephant Parade. Maar ook een Worldcafé waarin deelnemers in roulerende groepen werken aan verdere ontwikkeling van de schaal. En er zijn verdiepende workshops. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor deelname. De dag wordt afgesloten met een sneak preview van de werking van de schaal.