Het nieuwe boek ‘Groene leugens’ is ondanks de plezierige verteltoon een confronterend boek waarin Kathrin Hartmann haar lezers uiteindelijk ook een optimistische boodschap mee geeft: de wereld verbeteren is zo moeilijk niet, want het begint gewoon bij jezelf.
Paul Polman, Unilever-topman, beweert in alle ernst: ‘Unilever is de grootste ngo ter wereld.’ Daarbij verbruikt het levensmiddelenconcern jaarlijks acht miljoen ton grondstoffen die verantwoordelijk zijn voor de helft van de oerwoudkap ter wereld: rundvlees, soja en palmolie.” [fragment]
Consumenten kopen steeds vaker biologisch en lijken doordrongen van hun te grote ecologische voetafdruk. Producenten en bedrijven doen allerlei milieuvriendelijke beloftes zoals duurzame productie of eerlijke handel, maar zijn deze beloftes ook betrouwbaar? Nou nee. Producenten maken zich schuldig aan ‘greenwashing’. Ze ‘doen groen’, maar gaan ondertussen door met hun destructieve wijze van produceren. Zo is er het bedrog van bp waarmee het zijn aandeel in de grootste olieramp ter wereld wil verbergen. Of George Clooney, die ons namens Nestlé wil laten geloven dat de cupjes van Nespresso duurzaam gemaakt worden. En bestaat er duurzame palmolie waarmee de vernietiging van de regenwouden wordt tegengegaan? Nee, maar bedrijven als Unilever liegen graag een potje mee. En de consument? Die wil deze ‘groene leugens’ maar wat graag geloven. Want we willen wel groener leven, zolang we maar niet onze consumptie hoeven aan te passen.
Kathrin Hartmann (1972) is journalist en schrijver. Ze studeerde kunstgeschiedenis, filosofie en scandinavistiek in Frankfurt. Na haar studie werkte ze als redacteur voor diverse televisieprogramma’s en tijdschriften.