Reizen met het Openbaar Vervoer is vanaf 1 januari 2019 nóg duurzamer: de bussen die NS inzet als vervanging voor treinen gaan dan rijden op brandstof uit afval. Vandaag sluit NS met twee busbedrijven nieuwe contracten af voor de inzet van bussen. Sinds januari 2017 rijden alle NS treinen in Nederland al op 100% windstroom.
Belangrijke eerste stap op weg naar uitstootvrij
De bussen rijden vanaf januari 2019 op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) gemaakt van afgewerkt frituurvet en industriële vetten. Deze brandstof wordt beschouwd als klimaatneutraal: zonder CO2-uitstoot. Ook legt de productie ervan geen beslag op natuurlijke bronnen of voedselproductie. NS ziet dit gebruik van HVO-brandstof als een belangrijke eerste stap naar volledig uitstootvrij busvervoer. De busvervoerders en NS investeren tijdens het achtjarige contract samen in vervolgstappen op weg naar volledig uitstootvrij busvervoer, door pilots met bijvoorbeeld elektrische- of waterstofbussen. Transvision gaat in de loop van het contract al met een aantal elektrische bussen rijden.
Stimulans voor hele sector
NS is een grote klant voor de touringcarmarkt. Door de aanbesteding wordt de sector gestimuleerd om ook aan duurzaamheid bij te dragen. Jan de Wit en Transvision gaan de busbedrijven die als onderaannemer voor hen werken helpen om ook op HVO-brandstof te rijden, waardoor het nieuwe contract doorwerkt naar méér partijen.
Walter de Wit, directeur Jan de Wit Group: “NS is de eerste opdrachtgever die een volledige klimaatneutrale busreis vraagt. We hebben daarop besloten bij de start van dit nieuwe contract, als eerste bedrijf in Nederland, al onze bussen met eigen tankinstallaties van HVO te voorzien en hiermee als Jan de Wit Group al onze opdrachtgevers 100% klimaatneutraal busvervoer te bieden”.
René van der Veer, directeur Transvision: “We zijn trots dat we samen met NS deze duurzame stappen zetten. We hebben direct contact gezocht met een Nederlandse bussenfabrikant om op termijn volledig elektrische touringcars in te kunnen zetten.”