De Volksbank voert de Management Scope Corporate Impact Index 2018 aan, de prijs voor de onderneming met de grootste maatschappelijke impact van Nederland. De financiële instelling, ontsproten uit SNS Reaal dat zich in crisistijd negatief in de kijker speelde, spant zich in om positieve maatschappelijke impact te behalen.
Het moederbedrijf van ASN Bank, BLG Wonen, Regio- Bank en SNS, staat bovenaan de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) 2018, de lijst met bedrijven die de grootste positieve bijdrage leveren aan de samenleving. De index is dit jaar voor de tweede maal samengesteld en is een initiatief van Management Scope in samenwerking met het Impact Centre Erasmus van Erasmus Universiteit Rotterdam en Accenture Strategy en met data van Sustainalytics. De MSCII maakt de positieve impact van het bedrijfsleven in Nederland inzichtelijk door de 100 grootste bedrijven in Nederland te beoordelen op vijf pijlers: goed bestuur, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en werkgeverschap.
In de eerste editie werd DSM winnaar.
Erkenning van ‘Bankieren met de menselijke maat’
De Volksbank directievoorzitter Maurice Oostendorp ziet de eerste positie in de MSCII als een erkenning van de missie Bankieren met de menselijke maat. “Wij zijn geen wereldverbeteraars, hemelbestormers of dagdromers, maar we zijn er wel van overtuigd dat het zowel voor de klant als voor ons beter is om de bankierrelatie anders in te richten. Daar ligt een belangrijke kans”, zegt Oostendorp in een interview met Management Scope. “Bij een bank moet je efficiënt blijven. Ook dát is in het belang van de klant. Onze interne besluitvorming hebben we helemaal gebaseerd op de verschillende belanghebbenden: klanten, maatschappij, medewerkers en aandeelhouder, met ieder eigen doelstellingen. Het grappige is dat die belangen vaak veel minder tegenstrijdig zijn dan je in eerste instantie dacht.’
De Top 10
De top 10 ziet er als volgt uit:
- De Volksbank
- DSM
- ABN AMRO
- KPN
- ASML
- FrieslandCampina
- AkzoNobel
- Shell
- Signify
- Unilever