UNICEF, ’s werelds grootste organisatie die streeft naar wereldwijde kinderwelzijn, en het Japanse LIXIL, expert op het gebied van sanitaire producten en moederbedrijf van onder andere GROHE, starten een samenwerking om veilige en schone toiletten toegankelijk te maken voor kinderen. De samenwerking, genaamd ’Make a splash! Toiletten voor iedereen’, bundelt de kracht van twee organisaties om wereldwijd behoorlijke sanitaire voorzieningen en hygiëne te realiseren. Het project draagt bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties om openbare ontlasting in 2030 definitief tot het verleden te laten behoren.
UNICEF en LIXIL hebben al eerder succesvol samengewerkt om mensen in Afrika toegang tot sanitaire voorzieningen te geven. De voorzieningen daar zijn door LIXIL ontworpen en aangepast aan lokale omstandigheden. Het succes leidde tot een onderzoek naar een uitbreiding van de samenwerking om hygiëne voor nog meer mensen te verbeteren.
Krachten bundelen
De samenwerking is één van de meest ambitieuze programma’s van UNICEF tot nu toe. UNICEF wil samenwerken met bedrijven die hun expertise gebruiken om verbeterde leefomstandigheden voor kinderen te realiseren. Het is de eerste wereldwijde samenwerking van UNICEF met bedrijf in de water-, sanitaire-en hygiënesector en tevens de eerste samenwerking met een Japans bedrijf. Als onderdeel van deze nieuwe samenwerking zullen UNICEF en LIXIL:
- Marktgestuurde programma’s introduceren voor het opzetten van een sanitaire economie en ervoor zorgen dat sanitaire producten tegen betaalbare prijzen beschikbaar zijn, te beginnen in Ethiopië, Tanzania en Kenia
- Deelnemen aan gezamenlijke activiteiten die belangrijke ontwikkelingsmogelijkheden in de sanitaire economie onder de aandacht brengen
- Fondsenwerving en activaties organiseren om de samenwerking naar nieuwe landen verder uit te breiden
“Dagelijks sterven bijna 800 kinderen als gevolg van diarree veroorzaakt door onveilig water, onvoldoende sanitaire voorzieningen en slechte hygiëne”, stelt Henrietta Fore, uitvoerend directeur van UNICEF. “Door deze innovatieve samenwerking met LIXIL hopen we bij te dragen aan een gezond leven voor ieder kind.”
Kinya Seto, CEO van de LIXIL Group: “In veel landen heeft de sanitaire crisis verwoestende gevolgen voor de volksgezondheid en vermindert het de kansen voor kinderen op een goede toekomst. Als wereldleider op het gebied van sanitaire producten hebben wij een merk specifiek ontworpen voor ontwikkelingslanden, onder de naam SATO. Hiermee zetten we ons in om de kwaliteit van leven te verbeteren door het verhogen van de sanitaire norm en het creëren van sociale waarde voor ieder kind.“