Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven is actief met verduurzaming, maar kennis en tijd schieten vaak tekort. Dit blijkt uit een onderzoek dat GFK in opdracht van ABN AMRO Commercial Banking heeft verricht onder 349 Nederlandse bedrijven. ABN AMRO ondersteunt de overgang naar een duurzamere economie en wil daarom meer inzicht in hoe het Nederlandse bedrijfsleven werk maakt van duurzaamheid.
- Helft Nederlandse bedrijven neemt proactief duurzaamheidsmaatregelen
- Inkoopbeleid, langetermijninvesteringen en efficiënt omgaan met energie belangrijkste thema’s
- 54 procent ondernemers wil investeren in duurzaamheid, maar komt kennis en tijd te kort
Duurzaamheid nadrukkelijk op agenda ondernemend Nederland
Bij net meer dan de helft van Nederlandse ondernemingen (51 procent) staat duurzaamheid nadrukkelijk op de agenda. Bijna drie op de tien bedrijven (28 procent) geeft aan maatregelen te nemen als dat echt wordt verlangd en een vijfde (20 procent) geeft aan niet of nauwelijks aan duurzaamheid te doen. In de bedrijfsvoering wordt vooral gekeken naar duurzaamheid bij het inkoopbeleid (59 procent), het efficiënt omgaan met energie in het bedrijfsgebouw (59 procent), en bij lange-termijninvesteringen (55 procent). Andere aandachtsgebieden waar duurzaamheid hoog scoort, zijn het efficiënt omgaan met grondstoffen (48 procent) en iets terug te willen doen voor anderen (42 procent).
Niet omdat het moet
Bedrijven die willen investeren in verduurzaming doen dat primair vanuit een intrinsieke motivatie (73 procent). Daarnaast speelt mee dat ondernemers de wereld goed willen achterlaten voor volgende generaties (70 procent) en op de lange termijn kosten willen besparen (55 procent). Ruim de helft van de ondernemers geeft aan wel te willen investeren, maar onvoldoende tijd en/of kennis te hebben (54 procent) of onvoldoende geld en/of personeel (46 procent) om dit te doen.
Ondernemers willen duurzame bank
Van alle bedrijven werkt 47 procent bij voorkeur of zelfs uitsluitend samen met een bank die actief is op het gebied van duurzaamheid. Ondernemers vinden het vooral belangrijk dat de bank het geld duurzaam investeert (75 procent), beleid heeft voor het naleven van de mensenrechten (70 procent), en duurzame initiatieven sponsort (67 procent).
Fred Bos, Senior Managing Director Commercial Banking Clients van ABN AMRO: “Wij zien dat bank en ondernemers elkaar meer en meer vinden op het thema duurzaamheid en op dat gebied samenwerken. Circulair ondernemen en verduurzaming van vastgoed zijn kernthema’s voor ABN AMRO. Op deze terreinen ondersteunen wij ondernemers met kennis, kunde en financiering en kunnen we mogelijke drempels op het vlak van tijd en geld verlagen. Zo hebben we sinds kort ook een Duurzame Investeringstool. Hiermee geven we klanten inzicht en advies over de duurzaamheid van onroerend goed en kansen tot verduurzaming”.