PA Consulting presenteert vandaag zijn nieuwe ranglijst van toekomstige e-mobiliteit prestaties van autofabrikanten. Uit de ranglijst blijkt dat Tesla in 2019 nog marktleider zal zijn, maar PA voorspelt dat de autofabrikant tegen 2021 terugzakt naar de zevende plaats. Daimler, vijfde op de ranglijst in 2019, pakt naar verwachting in 2021 de koppositie.

In 2021 nemen Duitse merken de hoogste plaatsen in op de ranglijst, waarbij Daimler, BMW en VW op de eerste, tweede en vierde plaats terechtkomen, met respectievelijk 88, 87 en 84 punten. Renault Nissan Mitsubishi staat in 2021 naar verwachting op de derde plaats. Tegelijkertijd wacht Tesla, met een score van 82 in 2019, een onzekere toekomst. Mede als gevolg van productieproblemen van model 3 en lage winstverwachtingen eindigt het bedrijf in 2021 op plaats 7 met een score van 81.

Score toekomstige mobiliteitsprestaties – 2019 vs. 2021

Autofabrikant Toekomstige mobiliteitsscore 2019 * Ranglijst
in 2019
Toekomstige mobiliteitsscore 2021 * Ranglijst
in 2021
Tesla 82 1 81 7
Renault/Nissan/Mitsubishi 79 2 85 3
BMW 78 3 87 2
Hyundai Kia 72 4 79 8
Daimler 71 5 88 1
Volvo 70 6 83 5
Volkswagen 69 7 84 4
Toyota 66 8 82 6
General Motors 62 9 68 10
Jaguar/Land Rover 60 10 75 9
PSA/Citroen/Opel 58 11 66 11
Ford 45 12 61 12
Fiat Chrysler 30 13 41 13
* Weging hieronder uitgelegd in de alinea ‘Methodologie’

Thomas Goettle, hoofd automotive bij PA Consulting, licht dit toe: “Het behalen van CO2-doelstellingen en het verbeteren van de toekomstige mobiliteitsprestaties van autofabrikanten gaan hand in hand. Deze uitdaging heeft echter wel enorme gevolgen voor de personele middelen van de bedrijven. Uit ons onderzoek blijkt dat de rollen van 267.000 werknemers bij 16 merken in heel Europa onder druk komen te staan, waarvan 141.000 werknemers mogelijk moeten worden bij- of omgeschoold – allemaal in het komende decennium.”

Thomas gaat verder: “Om hun toekomstige mobiliteitsprestatiescore te verbeteren en tegen 2021 de CO2-doelstellingen te halen, moeten autofabrikanten niet alleen hun nieuwe productontwikkeling versnellen en bijsturen, maar ook waarde creëren in hun toeleveringsketen en de verkoop verhogen door klantgerichtheid.

Methodologie

Om de rangschikking op te stellen, noteerde PA Consulting zes van de 100 belangrijkste succesfactoren, waarbij het gemiddelde werd gebruikt om het e-mobiliteitspotentieel van een autofabrikant te bepalen:

  • Technologie en strategie (model portefeuille en technologie routekaart) – wegingsfactor 30%;
  • Batterijtechnologie (kostenpositie en technologische rijpheid) – wegingsfactor 20%;
  • Cultuur en incentives (leiderschaps- en incentivesysteem) – wegingsfactor 10%;
  • Leveranciersnetwerk (waardeketenintegratie) – wegingsfactor 15%;
  • Ecosysteem en partners (laadtechnologie en diensten van derden) – wegingsfactor 15%;
  • Financiële prestaties (EBIT als indicatie voor investeringen in e-mobiliteit) – wegingsfactor 10%.