Chocolademerk Tony’s Chocolonely is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2018. Naast Tony’s Chocolonely werden ook branchewinnaars IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Greenchoice (Energie), ASN Bank (Banken), ANWB (Mobiliteit), Tesla (Automotive) en Landal Greenparks (Travel & Leisure) bekendgemaakt. Tony’s Chocolonely werd uitgeroepen als branchewinnaar in de sector Food en als overall winnaar.
De Sustainable Brand Index is een jaarlijks onderzoek onder 5.000 Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. In totaal zijn bijna 150 Nederlandse merken onderzocht. De uitreiking van de Sustainable Brand Awards vond vanavond plaats in Pakhuis de Zwijger, te Amsterdam, onder leiding van Harm Edens.
Sustainable Brand Awards
Dit is het tweede jaar dat de Sustainable Brand Index in Nederland wordt gehouden. Vorig jaar werd Greenchoice verkozen tot het meest duurzame merk van Nederland.
In Scandinavië, waar duurzaamheid een vaste plek heeft op de strategische agenda van vrijwel alle grote en kleinere bedrijven, vond de Sustainable Brand Index dit jaar voor de achtste keer plaats. Sustainable Brand Index is een onafhankelijk onderzoek dat elk jaar wordt uitgevoerd door SB Insight in Zweden.
De winnaars: de meest duurzame merken van Nederland
Overall: Tony’s Chocolonely
Automotive: Tesla
Banken: ASN Bank
Energie: Greenchoice
Food & Beverage: Tony’s Chocolonely
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Restaurants: La Place
Retail: IKEA
Supermarkten: Albert Heijn
Travel & Leisure: Landal Greenparks
De Top 10 overall
- Tony’s Chocolonely
- Tesla
- Greenchoice
- Zonnatura (Wessanen)
- Ikea
- ANWB
- Vandebron
- Philips
- Albert Heijn
- NS
Duurzaamheidscommunicatie op de agenda
“We zijn trots dat we de Sustainable Brand Index voor de tweede keer in Nederland kunnen presenteren”, zegt Annemarije Tillema van de Sustainable Brand Index Nederland.
Het onderzoek achter de index is uitgebreid, dit jaar zijn er nieuwe branches in het onderzoek meegenomen: Automotive, Mobiliteit, Travel & Leisure en Hotels & Restaurants.
“Door middel van de Index willen we het belang van een goed duurzaamheidsbeleid en -communicatie op de kaart zetten bij Nederlandse bedrijven. We zien dat veel bedrijven stoeien met hun duurzaamheidscommunicatie. Zij hebben vaak al hele goede initiatieven op het gebied van duurzaamheid binnen het bedrijf, maar vinden het moeilijk om erover te communiceren.
Toch verwachten consumenten van bedrijven te zien hoe zij zich gedragen op het gebied van duurzaamheid. Dat spanningsveld proberen wij te doorbreken door inzichtelijk te maken wat consumenten verwachten en wat zij belangrijk vinden en waarom.
Op deze manier bieden we organisaties een handvat om hun duurzaamheidsbeleid en -communicatie verder te verbeteren en er met vakgenoten over te discussiëren. Zo zorgen we ervoor dat duurzaamheid een strategische pijler van ieder bedrijf wordt en dat consumenten beter begrijpen wat iedere organisatie wel en niet doet op het gebied van duurzaamheid.” Uiteindelijk wil de Sustainable Brand Index een bijdrage leveren aan meer verantwoord en groener produceren en consumeren.