Tony’s Chocolonely, chocolademaker met de missie van 100% slaafvrije chocolade, zet met zijn deelname aan het ‘GoodShipping Program’ vooruitstrevende stappen op het gebied van ketenverduurzaming. Het GoodShipping Program zorgt ervoor dat de zwaar vervuilende fossiele stookolie vervangen wordt door duurzame marine biobrandstof, waardoor de repen schoon en klimaatneutraal naar de VS verscheept worden.
Femke Lotgerink, ketenredacteur bij Tony’s Chocolonely: “Wij hebben onszelf voor 2018 als doel gesteld om een CO2-neutrale ‘bean to bar’ keten te hebben. Deze ambitie wordt verder doorgetrokken om in 2020 klimaatpositief te zijn – hetgeen betekent dat we meer CO2 uit de atmosfeer opnemen dan uitstoten. Hoewel het voor veel bedrijven moeilijk of zelfs onmogelijk lijkt om de CO2-uitstoot van zeetransport te verminderen of te voorkomen, zijn wij als Tony’s Chocolonely trots dat we vanaf dit jaar al onze repen naar de VS groen verschepen via het GoodShipping Program.”
Isabel Welten, GoodShipping Program: “Door deelname aan het GoodShipping Program, pakt Tony’s Chocolonely wederom een voorbeeldrol, ditmaal als voorloper op het gebied van het verduurzamen van containertransport. Het GoodShipping Program biedt bedrijven een gemakkelijke en transparante manier om grip te krijgen op hun CO2-footprint van zeevracht, door de zware stookolie (lees: de meest vervuilende brandstof ter wereld) te vervangen door geavanceerde, duurzame scheepsbrandstoffen. Hierdoor worden de containers binnen het programma op een klimaatneutrale manier vervoerd, en worden daarnaast lokale emissies, zoals roet en zwavel, sterk gereduceerd.”
Naast Tony’s Chocolonely, zal ook The Good Roll Company deelnemen aan het programma. Een volgende groep van klanten zal binnenkort worden aangekondigd.
Vervuiling scheepvaart
Verwacht wordt dat de CO2-emissies van scheepvaart met 50% tot 250% zullen toenemen tot 2050. De internationale scheepvaart is niet meegenomen in het Parijs Klimaatakkoord het is dus aan de industrie zelf om in actie te komen. Containerrederijen zijn de afgelopen tien jaar weliswaar efficiënter geworden, maar verduurzaming blijft uit. Zeevrachttarieven zijn historisch laag, wat het uitfaseren van goedkope stookolie in de weg staat. Tot dusver bleven de opties voor zeevrachteigenaren om CO2-uitstoot te voorkomen of significant te verlagen, beperkt tot het selecteren van een energie-efficiënte vervoerder of het compenseren van de footprint buiten de scheepvaart. Het GoodShipping Program brengt hier verandering in, door met de inzet van duurzame marine biobrandstoffen de brandstofmix daadwerkelijk te veranderen waarmee CO2-reductie binnen de industrie wordt gerealiseerd.