De TU Delft laat de komende twee jaar haar medewerkers vliegen met biobrandstof. Dinsdag tekende de universiteit voor deelname aan het Corporate BioFuel Programma van KLM. KLM is de enige Europese luchtvaartmaatschappij die intercontinentale vluchten deels met duurzame biobrandstof uitvoert. De luchtvaartmaatschappij wil met het Corporate BioFuel Programma de markt voor duurzame biobrandstoffen stimuleren, met als uiteindelijk doel de CO2- uitstoot terug te dringen.
Pieter Elbers, CEO KLM: “Ik ben blij met de TU Delft als nieuwe partner van ons Corporate BioFuel Programma. Ik hoop dat ook andere Nederlandse bedrijven het voorbeeld van de universiteit en onze huidige partners van het Corporate BioFuel Programma volgen en zich aansluiten. Het is van essentieel belang om met verschillende partners, denk hierbij ook aan vliegtuigbouwers, luchtverkeersleidingen en luchthavens samen te werken om zo daadwerkelijk resultaten te bereiken en de luchtvaart duurzamer te maken.”
Drie keer duurder
De universiteit wil met deelname aan het Corporate BioFuel Programma (CBP) een actieve bijdrage leveren aan het operationeel inzetten van milieuvriendelijkere vliegtuigbrandstof. Door deelname kan de TU Delft de CO2-uitstoot van vliegreizen van zakelijke vluchten van haar medewerkers met zo’n 10% per vlucht reduceren. De investering van de partners van het CBP wordt door KLM gebruikt om het prijsverschil met duurzame biobrandstof te overbruggen. Biobrandstof is momenteel drie keer duurder dan traditionele kerosine.
Het op grote schaal gebruiken van duurzame biobrandstof kan leiden tot maar liefst 80% minder CO2-uitstoot binnen de luchtvaart. Er is daarom wereldwijd behoefte aan technologische ontwikkeling en verder onderzoek naar duurzame grondstoffen, want de productie en de markt van duurzame biobrandstoffen is nog beperkt. Sinds 2011 zet KLM zich actief in voor de ontwikkeling van de markt voor biobrandstof en probeert hiermee meer bedrijven in de luchtvaart stimuleren om haar voorbeeld te volgen.
Tim van der Hagen, voorzitter College van Bestuur TU Delft: ”Met de toetreding tot het Corporate BioFuel Programma van KLM wil de TU Delft het belang van een duurzame luchtvaart onderstrepen. Naast ons onderzoek naar duurzame biobrandstoffen zoals de ontwikkeling van biojet fuels, vinden we het ook belangrijk dat onze medewerkers zo duurzaam mogelijk reizen.”
Terugdringen CO2-uitstoot
KLM wil haar CO2-uitstoot met 20% verminderen in 2020 (t.o.v. 2011), naast de inzet van duurzame biobrandstof zijn innovatie, vlootvernieuwing en efficiëntere vluchtuitvoering de middelen om dit te bereiken. Andere partners van het Corporate BioFuel Programma zijn: ABN AMRO, Accenture, FrieslandCampina, Gemeente Amsterdam, Loyens & Loeff, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, PGGM, en de Schiphol Groep.
KLM koopt alleen biobrandstof in die gemaakt is van grondstoffen die geen negatieve impact hebben op de biodiversiteit en/of voedselproductie. Deze duurzame biobrandstoffen worden ingekocht via SkyNRG en zijn getoetst door de SkyNRG Sustainability Board. SkyNRG is gecertificeerd door de Roundtable of Sustainable Biomaterials (RSB).
Samenwerking KLM en TU Delft
KLM en TU Delft tekenden in maart een samenwerkingsovereenkomst onder de naam; Design Doing at Royal Dutch Airlines. Doel van de samenwerking is om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande KLM-processen te optimaliseren in een live operationele KLM-omgeving, dus met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen. Hiermee zet KLM fors in op de toepassing van Design Thinking.