Morgen trapt DGTL het festivalseizoen op het Amsterdamse NDSM-werf af met een nieuw en compleet gerecyclede merchandise-lijn. De unisex truien, t-shirts en tote-bags zijn geproduceerd door Pure Waste Textiles.
Pure Waste Textiles Pure Waste is een van origine Fins textielbedrijf dat van afvalmaterialen uit de textielproductie nieuw textiel maakt. In eigen fabrieken worden deze snijresten verpulverd, gesponnen en gewoven tot nieuw materiaal bruikbaar voor productie. Pure Waste streeft naar een vernieuwde ‘circulaire’ mode-industrie waarbij afval geen afval meer is, maar het systeem opnieuw ingaat. Pure Waste materialen zijn niet alleen 100% gerecycled, maar zijn ook vrij van het gebruik van chemicaliën, water of pesticiden. Pure Waste realiseert zo een aanzienlijke milieubesparing ten opzichte van regulier en zelfs biologisch katoen.
De producent is sinds dit jaar ook in Nederland bereikbaar voor bedrijven op zoek naar een duurzame alternatief voor hun merchandise. Pure Waste verzorgt inmiddels de personeelsshirts voor de restaurants van Instock – immers gericht op het tegengaan voedselverspilling. Naast Instock kiest nu ook DGTL voor bedrijfskleding & merchandise dat ook door particulieren gekocht kan gaan worden.
Pure Waste x DGTL DGTL bespaart dankzij haar samenwerking met Pure Waste 2.700 liter water per t-shirt, 6.700 liter water per trui, 8.700 liter water per hoodie en 1.200 liter water per tas. DGTL realiseert hiermee een totale waterbesparing van ruim 6 miljoen liter water ten opzichte van merchandise van reguliere katoen. De DGTL-merchandise wordt zowel online als tijdens de DGTL festivals in Amsterdam, Barcelona en Sao Paolo verkocht.
DGTL festival & Duurzaamheid DGTL wil ’s werelds eerste circulaire festival worden en heeft sinds de oprichting in 2012 gewerkt aan het terugdringen van het milieu-impact van het evenement. Zo draait het festival op groene stroom, wordt plastic gerecycled tot nieuwe producten, is het horeca aanbod volledige vegetarisch en wordt urine verwerkt tot mest voor stadstuinen. Gerke de Groot van DGTL: “DGTL probeert elke stap op de meest duurzame manier te zetten. Zelfs onze merchandise is nu duurzaam dankzij Pure Waste. ”
Verduurzaming festivals onderwerp op Brainpack 2017
Het verduurzamen van festivals is een belangrijk thema op het evenement ‘Brainpack 2017’ dat Moonen Packaging op 1 juni a.s. organiseert. Jasper Goossen (oprichter van festivalorganisatie Apenkooi, het bedrijf achter het dancefestival DGTL) zal als ‘captain’ deelnemen aan een discussietafel om samen met experts en businessleaders tot oplossingen te komen voor onopgeloste problemen. Ook zal hij daarna als spreker optreden. Meer informatie over Brainpack.