Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid. Dit blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Qua merkvoorkeur gooien consumenten vooral supermarkten op één grote hoop. Ondanks torenhoge reclamebudgetten en scherpe prijsoorlogen wordt de supermarktkeuze met name bepaald door de afstand. Retailers die consumenten beter aan zich weten te binden zijn Coolblue, Media Markt en de Deense interieurketen JYSK. Bol.com spant de kroon en is voor de derde keer het sterkste retailmerk van Nederland.
Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek:
- Coolblue blijft het hardst stijgen
- Bol.com is in 2018 vrijwel zeker weer het sterkste merk met de hoogste groeiverwachting
- Perry daalt op alle fronten, behalve online
- Prijs is dé succesfactor; maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt geen rol
Prijs is de basis voor succes
Om tot de sterkste retailmerken van Nederland te behoren is een goede prijspropositie een eerste vereiste. Bij alle sterke merken in retailland vindt de consument dan ook dat de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Om langdurig tot de top te behoren, is echter veel meer nodig dan een scherpe prijs. Zo scoort Lidl niet alleen het best wat betreft de prijsstelling, maar wordt het assortiment van de discountketen tevens als afwisselend, onderscheidend en vernieuwend ervaren.
In de ranglijst van succesfactoren voor een sterk, nationaal retailmerk staat de factor ‘respect voor mens en natuur’ opmerkelijk op de laagste plaats. Slechts een handje vol ketens heeft een sterk ontwikkeld, maatschappelijk imago. Holland & Barrett en IKEA scoren, onder degenen die bekend zijn met deze merken, het hoogst. Vooralsnog is deze mvo-factor echter geen drijfveer om voor een nationale topketen te kiezen. Naast de prijs, zijn de sympathieke uitstraling (dankzij het personeel en de sfeer in de winkels), de dynamiek (met aanbiedingen en afwisselend assortiment) en bereikbaarheid dé manieren om klanten te trekken. ‘Terwijl nu alleen kleinere retailers succesvol zijn met een mens- en milieuvriendelijk imago, is dit voor grote ketens ook een grote kans om zich te gaan onderscheiden’, volgens adviseur Beerda.
Succesfactoren voor een nationaal topmerk in retail (in volgorde van belang)
- Goede prijs/kwaliteitverhouding
- Vriendelijk personeel
- Aantrekkelijke aanbiedingen
- Goede bereikbaarheid
- Prettige sfeer
- Afwisselend assortiment
- Aantrekkelijke winkels
- Hoge kwaliteit van het assortiment
- Leuk, ontspannend assortiment
- Goede reclame
- Onderscheidend assortiment
- Vernieuwend assortiment
- Goede online aankoopmogelijkheden
- Aanbod geschikt voor kinderen
- Positieve aandacht in de media
- Internationale klasse
- Prettige klanten
- Respect voor mens en natuur
Onderzoek onder 1.537 respondenten
Voor het onderzoek zijn 1.537 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Lees hier meer over het Retail Merkenonderzoek.