Auteur(s): Ray Anderson
Publicatie: mei 2013
Prijs: € 34,99
Dit boek laat zien hoe je met duurzaam ondernemen je inkomsten kunt verhogen, nieuwe klanten kunt winnen en je medewerkers kunt inspireren. Het biedt ondernemers een uniek kijkje in de keuken van een succesvolle business case, aangevuld met actuele feiten en cijfers. Een onmisbaar boek voor iedereen die zich interesseert voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Ray Anderson is de man achter Mission Zero, de missie van tapijttegelfabrikant Interface om in 2020 100% duurzaam te zijn en zelfs een herstellende bijdrage te leveren aan milieu en maatschappij. Mission Zero is binnen Interface het uitgangspunt geworden van iedere ontwerp-, productie- en zakelijke beslissing, waarbij medewerkers op alle niveaus binnen het bedrijf aangemoedigd worden om hierover mee te denken. Interface heeft inmiddels grote resultaten geboekt op het gebied van afvalbeheer, gebruik van hernieuwbare energie, reductie van CO2-uitstoot en sociale impact. Bovendien bleek Mission Zero kosten te besparen, en kwaliteit en winst te verhogen.
Prof. Dr. Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radbout Universiteit van Nijmegen, schreef het voorwoord bij deze Nederlandse editie: “[Dit] is een boek met visie, met advies en met heel veel ‘doe maar gewoon’. Daar zijn we misschien pas nu aan toe omdat we langzaam aan beginnen te beseffen wat er moet gebeuren om duurzaam ondernemen in de haarvaten van een organisatie te krijgen. En het moet ook nog nu, want de tijd om alles rustig uit te proberen is op. Duurzaamheid doet ertoe en is urgent.” Ray Anderson is de oprichter en CEO van tapijttegelfabrikant Interface – in Nederland vooral bekend van de Heuga tapijttegel, en pionier op het gebied van duurzaam ondernemen. In 2012 won Interface de Green Award als meest duurzame bedrijf ter wereld.
((NL vertaling van het boek “Confessions of a radical industrialist”)