Auteur(s): Monique Juffermans
Publicatie: oktober 2016
Prijs: € 50,--
‘Het ei van Columbus’ is een boek en praktische methode die je helpt om zelf een grensverleggend innovatief concept te kunnen ontwikkelen. Je krijgt tips aangereikt hoe je out of the box en disruptief kunt leren denken. Ons brein is namelijk gewend om vaste patronen te volgen. Als je het niet provoceert en traint, kom je niet tot een ‘ander’ inzicht. 95% van de mensen is linksbreinig (analytisch denkend) en 5% is rechtsbreinig (creatief denkend). Als je je hersenen in balans brengt, kom je tot ideeën van toegevoegde waarde. Denk aan een voetbal voor kinderen in ontwikkelingslanden die geen elektriciteit hebben en de bal tijdens het voetballen oplaadt, zodat de kinderen ’s avonds een lamp in de bal kunnen steken en hun huiswerk kunnen maken in het donker.
Één van de meest gewaardeerde managementstrategen ter wereld, Michael Porter geeft aan dat toekomstige bedrijven alleen nog maar winst zullen maken als ze hun groei koppelen aan het oplossen van een maatschappelijk of wereldprobleem. Bedrijven van de toekomst brengen vernieuwing, zijn in staat hun DNA te koppelen aan latente behoeften van doelgroepen, lossen een relevant maatschappelijk probleem op en zijn daarom van grote betekenis voor de samenleving.
Voor de totstandkoming van dit boek zijn interviews gehouden met 12 vooraanstaande conceptdenkers over hun werkwijze, waaronder Daan Roosegaarde, Edward de Bono, Erwin Olaf, Lidewij Edelkoort, Piet Hein Eek, Erik Kessels, Jan Jansen en Joep van Lieshout.
Het is niet zo moeilijk om te innoveren. Je hoeft alleen maar te beginnen. Dit boek helpt je op weg.