Duurzame vis, eerlijke chocolade, milieuvriendelijke groenten of diervriendelijk vlees. Voor iedereen die het lastig vindt om te kiezen uit alle duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt heeft voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal nu de oplossing. Een ordening in het woud aan keurmerken en logo’s laat zien dat er 11 topkeurmerken zijn voor duurzaamheid. Alle resultaten zijn vanaf vandaag te vinden op www.keurmerkenwijzer.nl. De 11 topkeurmerken hanteren de meest strenge eisen op duurzaamheid, transparantie en controle.
Dit zijn de toppers onder de duurzame keurmerken op voeding (in alfabetische volgorde):
- 1. ASC
- 2. Beter Leven keurmerk (2 en 3 sterren)
- 3. Demeter
- 4. EKO
- 5. Europees keurmerk voor biologische landbouw
- 6. Fairtrade
- 7. Milieukeur
- 8. MSC
- 9. Rainforest Alliance
- 10. RSPO Certified Sustainable Palm Oil
- 11. UTZ
Daarnaast behalen ook een Duits keurmerk (Naturland biologische vis) en een Zweeds keurmerk (KRAV), die je ook in Nederlandse winkels kunt aantreffen, de hoogste score.
Pluim voor keurmerken en bedrijfslogo’s
Eigenlijk verdienen alle duurzaamheidskeurmerken en -logo’s een pluim omdat ze op een of meer thema’s extra duurzaamheidseisen stellen, boven wat wettelijk verplicht is. Het is volgens Milieu Centraal alleen niet handig om voor alles een nieuwe afbeelding, logo of keurmerk te ontwikkelen. Hierdoor zijn maar liefst 90 duurzaamheidskeurmerken en -logo’s ontstaan op voedselproducten. De voorlichtingsorganisatie pleit voor meer samenwerking. Ingrid Aaldijk, projectleider keurmerken bij Milieu Centraal: “Het zou mooi zijn wanneer bedrijven en organisaties meer samenwerken en zich vaker aansluiten bij de top van de keurmerken, voordat ze een nieuw beeldmerk in het leven roepen. Een grote bekendheid van de topkeurmerken is hierbij van belang. Dat zou kunnen resulteren in minder keurmerken en logo’s en meer duidelijkheid in de supermarkt”.
Impact ordening duurzaamheidskeurmerken
Al tijdens het ordeningsproces voerden diverse keurmerken en bedrijfslogo’s verbeteringen door: “Duurzaamheidsstandaarden zijn soms uitgebreid met nieuwe eisen, of vrijwillige maatregelen zijn verplicht gemaakt. Keurmerkeigenaren hebben ook de informatie op hun website verbeterd zodat deze beter vindbaar en beter te begrijpen is. Dat is winst omdat dan voor iedereen helder is waar het keurmerk over gaat. We hopen dat consumenten makkelijker de weg vinden in het woud der keurmerken en logo’s en daarmee het vertrouwen terug krijgen.” De voorlichtingsorganisatie verwacht dat een tweejaarlijkse ordening ervoor zorgt dat keurmerken zichzelf voortdurend verder ontwikkelen en de lat steeds iets hoger zullen leggen. Daardoor kan de duurzaamheidsimpact van keurmerken steeds groter worden.
Staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) heeft samen met de Alliantie Verduurzaming Voedsel aan Milieu Centraal gevraagd om tot een ordening van keurmerken te komen. Het ministerie heeft Milieu Centraal aansluitend met een subsidie ondersteund, zodat dit initiatief kon worden gerealiseerd.