De staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, heeft in een nieuw wetsvoorstel plannen gemaakt om hybride rijden minder aantrekkelijk te maken. Dat maakte hij eerder deze maand bekend in een interview met Autoweek. Omdat de auto’s maar deels elektrisch rijden, en het nauwelijks energiebesparing oplevert, krijgen ze wat hem betreft te veel fiscale voordelen. Het kabinet probeert met dit nieuwe voorstel juist het volledig elektrisch rijden te stimuleren. Maar wat betekent dat voor ondernemers?
Omdat de huidige autobelastingen niet meer aansluiten bij de nieuwste automodellen en technologische ontwikkelingen heeft Wiebes een nieuw wetsvoorstel ingediend genaamd Autobrief II. Volgens de staatssecretaris dragen plugin-hybrides niet direct bij aan een beter milieu en klimaat, waardoor de stimulering wordt teruggedrongen. Autobrief II is inmiddels door de Tweede Kamer goedgekeurd en wacht nog op goedkeuring van de Eerste Kamer voordat het kan worden doorgevoerd.
Duurder in aanschaf maar voordeliger in gebruik
Natuurlijk is het klimaat de grote winnaar bij het volledig elektrisch rijden. Maar een ondernemer dient naar alle aspecten te kijken. Ook de prijs. De ANWB heeft recentelijk een klein onderzoek gehouden naar een aantal populaire modellen. Daaruit blijkt dat een volledige elektrische auto al snel tussen de €9.000 en €17.000 duurder is dan een vergelijkbaar model die op benzine of diesel loopt. Vanwege de massaproductie dalen de aanschafprijzen van elektrische auto’s, en ook de dalende batterijprijzen dragen bij aan goedkopere auto’s.
Auto | Elektrisch | Te vergelijken met | Benzine | Verschil |
BMW i3 | 35.500 | BMW 1-serie | 26.550 | 8.950 |
Mercedes B-klasse | 40.995 | Mercedes B-klasse | 28.995 | 12.000 |
Nissan Leaf | 30.740 | Nissan Pulsar | 20.240 | 10.500 |
Renault Zoe Life | 25.990* | Renault Clio | 14.490 | 11.500 |
Volkswagen e-Up! | 25.925 | Volkswagen Up! | 10.580 | 15.345 |
Volkswagen e-Golf | 36.190 | Volkswagen Golf 1.2 H6 | 19.190 | 17.000 |
Tabel: nieuwprijs in euro basismodel elektrische auto’s (tot 50.000 euro) versus nieuwprijs vergelijkbaar (handgeschakeld) basismodel op benzine. (bron: websites fabrikanten, mei 2016). *Inclusief € 5.000 fiscale waarde batterij.
Zoals gezegd moet naar het totaalplaatje worden gekeken om tot een gedegen conclusie te komen. Misschien is een volledig elektrische auto duurder in aanschaf maar ze zijn ook voordeliger in gebruik. Deze klimaatvriendelijke auto’s werken efficiënter in de aandrijving waardoor ze minder energie kosten. Ook hebben ze minder onderhoud nodig omdat ze minder bewegende delen bevatten en dus minder snel slijten.
Kosten voor een laadpaal op de zaak of aan huis
Een eenvoudige laadpunt voor thuis kan al voor €485 (incl. btw, exclusief montage) worden geïnstalleerd. Daarnaast zijn er natuurlijk kosten voor verbruik per oplaadbeurt. De kosten voor elektrisch rijden liggen daarbij vele malen lager dan auto’s die op benzine of diesel rijden. Zo betaal je voor elektrisch rijden ongeveer 3,5 cent per kilometer, waar je voor een kleine benzine auto al snel 11,5 cent per kilometer betaalt.
Een blik op de toekomst leert ons dat het milieuvriendelijk opwekken van energie, zoals met behulp van zonnepanelen, steeds interessanter is. Het opladen van een elektrische auto wordt daardoor ook goedkoper. Zeker voor zakelijk gebruik is het interessant om te investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen omdat er in de meeste gevallen extra fiscale aftrek mogelijk is.
Het plaatsen van een laadpaal bij medewerkers thuis
Met goedkeuring van Wiebes blijft het plaatsen en verstrekken van een laadpaal bij de medewerker thuis onbelast. Enige voorwaarde is dat de medewerker op verzoek van de werkgever de laadpaal thuis op eigen kosten moet laten plaatsen.
Belasting voordelen
Zoals duidelijk wordt in Autobrief II trekt het kabinet de stekker uit het volledig stimuleren van plug-in hybride auto’s. Daarmee komt de focus meer en meer te liggen op het volledig elektrisch rijden. Auto’s die voldoen aan dit kenmerk worden tot 2020 vrijgesteld van BPM en MRB. Plug-in hybride auto’s genieten nog van een halftarief voor MRB