StoereVrouwen en Rank a Brand onderzochten 30 cosmeticamerken naar de impact op gezondheid, arbeidsomstandigheden, diervriendelijkheid, milieu en klimaat. Het is tijd voor de consument om cosmeticamerken van elkaar te kunnen onderscheiden. Nu de Natural Beautycase-campagne van StoereVrouwen start, is de uitslag van het onderzoek bekend: 4 van de 30 merken scoren hoog in de ranking. De andere 4 scoren redelijk en 22 merken falen.
Kopen versus portemonnee bij je houden
De 30 merken zijn door Rank a Brand gerankt in vijf scores met adviezen: Van A ‘kopen maar’ tot E ‘houd je portemonnee bij je’. Er is geen merk die het 100% perfect doet. Het merkt dat het best scoort is Weleda. Dr. Hauschka, Logona en Santé komen erna. Alle vier krijgen ze het criterium op de goede weg te zijn. De merken met een C die er nog iets harder aan moeten werken, zijn: Botanique, Lavera, Living Nature en Zao. 22 Merken scoren als laagste met een D of een E, zoals Nivea, L’oréal, HEMA, Zwitsal en Estee lauder, maar ook merken als Rituals, De Tuinen en Lush. Rank a Brand adviseert om de merken met een E niet te kopen, totdat ze hun beleid verbeteren en verduurzamen.
Opvallend
Merken die hoog scoren, zijn voornamelijk goed op weg qua gebruik van natuurlijke ingrediënten en het wegblijven van schadelijke stoffen. Verbeterpunten liggen met name in de arbeidsomstandigheden in de landen waar boeren en (kind)arbeiders de basisingrediënten voor onze cosmetica halen, zoals India. Bij diervriendelijkheid kijkt Rank a Brand o.a. naar het gebruik van testen op dieren. Veel merken, waaronder één van de grootste producenten L’oréal, staan testen op dieren toe in landen als China waar het wettelijk is toegestaan. Botanique is het enige merk die 100% veganistisch is.
Na de eerste bevindingen, heeft Rank a Brand elk merk benaderd om informatie zelf aan te vullen indien nodig. Slechts 12 van de 30 merken reageerden hierop en gaven feedback.
Events ”Beauty: Go Natural!’
Tijdens de campagnedagen, van 22 t/m 30 juni, reizen StoereVrouwen en Rank a Brand naar vijf steden om de ranking persoonlijk toe te lichten en vragen te beantwoorden tijdens ‘Beauty: Go Natural!’. Met workshops van Weleda, Living Nature, Dr. Hauschka, Terrasana en lavera, vanwege hun keuze voor natuurlijke cosmeticaproducten. De events worden gehouden in Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Zwolle en Groningen. Voor meer informatie en kaartverkoop: stoerevrouwen.nl.
Transparante beautycase
Het gros aan cosmeticamerken is niet transparant over de (betekenis van) ingrediënten, het arbeidsproces en de afkomst van de producten. StoereVrouwen brengt daar verandering in. Als ideaalbeeld van een transparante en duurzame cosmeticaproductie presenteert StoereVrouwen hun fysieke ‘Natural Beautycase’: doorzichtig en gevuld met natuurlijke producten als bloemen, groente en fruit. Je ziet wat je kiest.
Nieuw: cosmetica App Rank a Brand
Vanaf 22 juni is de app van Rank a Brand voor het eerst te gebruiken op het gebied van cosmetica: een extra hulpmiddel om tijdens het shoppen voor de meest duurzame merken te gaan. De ranking en app zijn een eerste stap naar transparantie in de cosmeticaproductie.
StoereVrouwen is een platform en campagnebureau dat al 10 jaar stimuleert om de macht van je portemonnee positief en bewust te gebruiken, door je euro’s te spenderen aan merken en bedrijven waar je achter staat. Met campagnes als de Groene Sint, Strip for Fair Fashion en Fair Valentine heeft StoereVrouwen belangrijke duurzame thema’s onder de aandacht gebracht.
Rank a Brand is de grootse duurzame merkenvergelijkingssite in Europa, en vergelijkt ruim 700 merken in kleding, schoenen, elektronica, telecom, reizen, eten en drinken op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Mondiaal FNV seunt de Natural Beautycase-campagne.
Meer informatie: Report Cosmetics Ranking / Stoerevrouwen.nl