De Nederlandse zuivelindustrie en supermarktconcerns bewijzen dat bedrijven kunnen overstappen op verantwoorde soja. Zij kochten vorig jaar bijna alleen nog ‘goede soja’ in, waardoor ze stijgen op de Europese Soja Scorecard die het Wereld Natuur Fonds vandaag publiceert. Bij verantwoorde teelt gaat geen waardevolle natuur verloren en worden mensenrechten gerespecteerd. Veevoer-, vlees- en eierenproducenten blijven daarentegen onderaan bungelen op de Soja Scorecard. De sector had toegezegd om vanaf 2015 alleen nog verantwoorde soja in te kopen, maar trok dat commitment vorig jaar in.
De Soja Scorecard van WNF bevat een ranglijst van 133 bedrijven die veel soja gebruiken uit negen Europese landen. Nederland is na China de grootste soja-importeur ter wereld en speelt daardoor een belangrijke rol bij de verduurzaming van de teelt. Zuivelproducent FrieslandCampina, supermarktketens Albert Heijn, Jumbo en inkooporganisatie Superunie (onder meer Plus en Spar) behoren tot de koplopers. Toch is het teleurstellend dat veel bedrijven nog steeds geen inzicht geven over hun sojagebruik, zoals veevoederconcern Agrifirm, eierenfabrikanten InterOvo en Kwetters en de Sligro Food Group.
Natuurverlies
Soja is een hoofdbestanddeel van veevoer voor de zuivel-, vlees- en eierenproductie. De explosief gestegen teelt door de wereldwijde vraag naar vlees en zuivel heeft geleid tot enorm natuurverlies. Alleen al in Zuid-Amerika, waar de meeste soja wordt verbouwd, is een gebied ter grootte van Duitsland aan bos en savanne weggevaagd. Diersoorten als de jaguar en de reuzenmiereneter komen steeds verder in de verdrukking. Bedrijven die soja inkopen die is gecertificeerd door de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS) en ProTerra voorkomen dat zij meewerken aan natuurverlies en schending van rechten van de lokale bevolking.
,,Weinig consumenten weten dat je via vlees, eieren en zuivel ongemerkt zo’n 61 kilo soja per jaar binnenkrijgt”, zegt Sandra Mulder, soja-expert van WNF.,,Daardoor gaat prachtige natuur in Zuid-Amerika verloren. WNF is dan ook verheugd dat in Europa en Nederland al bedrijven zijn die 100 procent verantwoorde soja inkopen en gebruiken, met name in retail en zuivelsector. Zij nemen hun verantwoordelijkheid bij het helpen voorkomen van ontbossing voor sojateelt. Tegelijk is het een slechte zaak dat een aanzienlijk aantal bedrijven geen inzicht geeft in hun soja-inkoop en -gebruik.”
Verantwoordelijkheid
Van de 133 Europese bedrijven uit onder meer Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië die zijn benaderd voor de Soja Scorecard hebben slechts 64 de gevraagde informatie aangeleverd. Met andere woorden: ruim de helft verstrekte geen informatie over hun sojagebruik. WNF vindt het onbegrijpelijk dat zoveel bedrijven nog steeds niet hun verantwoordelijkheid nemen.
,,Door niet te kiezen voor soja met RTRS- of ProTerra-certificaat houden de bedrijven misstanden in de sojateelt en grootscheepse ontbossing in Zuid-Amerika in stand. Wij willen dat alle Nederlandse bedrijven in de sojaketen alsnog overstappen op 100 procent verantwoorde soja. Daarnaast verwachten wij dat de Nederlandse overheid actief de bedrijven aanspreekt op de eerder gemaakte afspraken.
Consumenten
WNF richt zich bij verduurzaming van de sojateelt voornamelijk op het stimuleren en aanspreken van bedrijven die soja gebruiken, verhandelen en verwerken. Voor consumenten is het namelijk lastig om producten te kiezen die zijn geproduceerd met verantwoorde soja. Om consumenten toch een stem te geven biedt de Soja Scorecard de mogelijkheid om bedrijven via Twitter aan te sporen om verantwoorde soja in te kopen. Verder kan iedereen dagelijks bijdragen aan het behoud van de natuur door te kiezen voor minder zuivel en minder vlees.
De site met de ranglijst van bedrijven kunt u hier vinden. De Soja Scorecard en kunt u ook als pdf-document downloaden op de site van WNF