Volgens premier Rutte staat het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB) te trappelen om ‘in de voetsporen van multinationals te treden’ om bij te dragen aan de uitvoering van de Sustainable Development Goals, de nieuwe internationale afspraken voor armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling. In de praktijk gaat de aandacht echter vooral uit naar Nederlandse multinationals. Kleinere ondernemers zijn nauwelijks op de hoogte van de doelen en slechts een beperkte groep MKB’ers houdt zich bezig met internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een andere manier van communiceren en het MKB actiever betrekken met aandacht voor de specifieke kenmerken van het MKB kan dit veranderen. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Kaleidos Research onder ruim 50 Nederlandse ondernemers en MKB-experts naar de rol van het Nederlandse MKB bij het oplossen van wereldproblemen.
Met name interesse in ‘groene doelen’
Van de 17 Sustainable Development Goals zien Nederlandse ondernemers vooral een rol voor zichzelf op het vlak van duurzame consumptie en productie (doel 12). Andere populaire doelen zijn milieubescherming (doel 15), klimaatverandering (doel 13) en goede banen en economische groei (doel 8). Er lijkt minder interesse in de sociale doelen, zoals het tegengaan van honger of het verminderen van ongelijkheid. MKB’ers verwachten dat ze vooral een bijdrage kunnen leveren aan internationale duurzaamheid door te innoveren en door hun eigen bedrijfsvoering onder de loep te nemen.
Gemiste kans
Ondernemers en MKB-experts zien de focus op het grootbedrijf bij de uitvoering van de doelen als een gemiste kans, omdat het MKB de overgrote meerderheid van het bedrijfsleven vormt en daarmee een belangrijke bijdrage kan leveren aan duurzame ontwikkeling. De initiatieven en instrumenten die er zijn sluiten echter niet goed aan bij de realiteit van kleinere bedrijven. Anders dan grote bedrijven, hebben zij vaak geen eigen duurzaamheidsbeleid en niet de tijd, expertise en middelen voor activiteiten die verder gaan dan de kern van hun werk. Ook zijn de duurzame ontwikkelingsdoelen zelf nog erg onbekend bij Nederlandse ondernemers en ervaren zij die vooral als een ver-van-hun-bed-show; als iets van de VN en de overheid. Zoals een expert aangaf: “De meeste ondernemers denken niet in SDG’s, ze zijn met andere zaken bezig. Je kan het beter hebben over: hoe ga je zakendoen, welke obstakels zijn er, hoe ga je daarmee om en wat zijn de succesfactoren?”
Samenwerken met goede doelen en overheid
De deelnemende ondernemers en experts zien samenwerken met hulporganisaties als een goede manier om internationale waardeketens te verduurzamen. Van de overheid verwachten ondernemers en experts dat men het goede voorbeeld geeft, bijvoorbeeld door duurzaam in te kopen en verantwoord ondernemen te stimuleren. Uit het onderzoek blijkt enthousiasme over bestaande initiatieven waarin de overheid en het bedrijfsleven samen optrekken, zoals sector-convenanten en publiek-private partnerschappen. MKB’ers kunnen op dit soort praktische manieren bijdragen aan het halen van de Sustainable Development Goals.