In 2025 is er een ton plastic per drie ton vis in de oceanen aanwezig, en in 2050 zal het gewicht van plastic dat van vis hebben ingehaald. De oorzaak van dit toekomstscenario ligt deels in onze kleding. G-Star en de Plastic Soup Foundation hebben nu hun krachten gebundeld met een strijd tegen de microfiber om deze negatieve ontwikkeling in een relatief vroeg stadium te stoppen.
Het machinewassen van kleding is een grote bron van plastic vervuiling van de oceanen. Elke keer dat synthetische kleding gewassen wordt, scheiden kleine plastic vezels, ook wel microfiber genoemd, zich af en komen in het spoelwater. Deze microvezels komen vervolgens in de riolering terecht en vervuilen vervolgens rivieren en oceanen.
“Toonaangevend Europees onderzoek (http://life-mermaids.eu/en/) heeft onlangs aangetoond dat fleece kledingmateriaal een enorme hoeveelheid van 1.000.000 microvezels afscheidt, elke keer dat het gewassen wordt”, aldus Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation. “Als je je voorstelt dat elke dag een paar miljard mensen over de hele wereld hun kleding wassen en dat bijna elk kledingstuk tegenwoordig plastic bevat, is het evident dat het absoluut noodzakelijk is deze veroorzaker van plastic soup te stoppen.” Westerbos vervolgt: “G-Star is het eerste modemerk dat de noodzaak voor innovatie op dit gebied erkent en ondersteunt.”
Ocean Clean Wash
De Plastic Soup Foundation en G-Star roepen andere modebedrijven, wasmachinefabrikanten en de textielindustrie op om de internationale Ocean Clean Wash te ondersteunen. De ondertekenaars van dit initiatief dragen bij aan de ontwikkeling van een of meer innovatieve oplossingen die de afgifte van microvezels van (kunststof)kledingstukken in de toekomst zullen tegengaan. Bijvoorbeeld weefsels die geen microvezels loslaten of wasmachinefilters die de vrijgekomen vezels opvangen. Technologisch centrum LEITAT werkt mee aan het initiatief door de technische haalbaarheid van de voorgestelde oplossingen te onderzoeken.
Frouke Bruinsma, CR-directeur van G-Star, zegt: “Met ‘RAW for the Oceans’ waren wij het eerste kledingmerk dat denim maakt van gerecycled plastic uit de oceaan en we beginnen nu de 10% conventionele polyester in onze collectie volledig te vervangen met gerecycled plastic. We willen vooruitgang blijven boeken door middel van duurzame innovatie en bundelen onze krachten met de Plastic Soup Foundation om de strijd van tegen de microvezel aan te gaan. Alleen een sterke alliantie van toegewijde stakeholders over de hele wereld kan het tij te keren. Iedereen is welkom om mee te doen.”