Tijdens de recente externe auditronde waarin Gul (onderdeel van Asito) opnieuw ISO 9001 is gecertificeerd en het ISO 14001 heeft behaald, is ook de MVO Zelfverklaring conform ISO 26000 getoetst.
Gul is een jonge organisatie (september 2014) die flink aan de weg timmert. Een belangrijke doelstelling was het behalen van de ISO certificaten 9001 en 14001. Hierin is Gul glansrijk geslaagd.
Gul vindt MVO belangrijk, maar hoe toon je dat aan als je organisatie bestaat uit het inzetten van gastvrije medewerkers? Want ISO 26000 is geen eisenstellende norm en is dus geen keurmerk. Hiervoor bestaat de MVO Zelfverklaring volgens de ISO 26000 die vervolgens na toetsing kan worden gepubliceerd op het Publicatieplatform ISO 26000. Met onze MVO Zelfverklaring vertellen we op welke manier Gul invulling geeft aan MVO. Het uitgangspunt in de zelfverklaring is dat een organisatie vanuit MVO-principes samen met haar omgeving (stakeholders) bekijkt met welke MVO-thema’s zij aan de slag gaat (implementatie).
Kennard Bos, operationeel directeur:
“Onze mensen zijn ons kapitaal en onze reden van bestaan. Met het integreren van facilitaire services, zichtbaar management en veel persoonlijke aandacht voor onze medewerkers, zorgt Gul voor blije en gemotiveerde service medewerkers, die breed inzetbaar zijn. Want wij geloven dat blije service medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar onze mensen zijn zeker niet onze enige stakeholders. Met het opstellen van onze Gul MVO Zelfverklaring, hebben we bewust nagedacht over wie we als organisatie willen zijn, met wie we interactie hebben, hoe we gezien willen worden en welke impact onze bedrijfsvoering heeft op maatschappij en omgeving. Door het concreet te maken, besef je pas wat je als organisatie op MVO-gebied doet en wat er allemaal in korte tijd al is bereikt. Dat maakte mij nog trotser op Gul, maar nog meer op de mensen die Gul vormen.”