Negen van de top 10 levensmiddelenbedrijven in de wereld verbeterden sinds de lancering van Oxfam’s Behind the Brands ranglijst in 2013 hun scores met ten minste 10 procent. Kellogg (stijging van 30 procent) en Unilever (stijging van 26 procent) boekten de meeste vooruitgang op alle thema’s samen sinds de start van Behind the Brands. Het Franse Danone en het Britse ABF zijn de hekkensluiters van de top-10 ranglijst.
Meer dan 700.000 steunbetuigingen voor de Behind the Brands-campagne zorgden ervoor dat de “Big 10” hun beleid veranderen, vooral op punten waarop Oxfam specifiek actie voerde zoals gelijkheid voor vrouwen, het beschermen van landrechten en het aanpakken van broeikasgassen in landbouwketens. Alle bedrijven samen hebben op deze drie thema’s de grootste vooruitgang geboekt, respectievelijk met 24-, 37- en 32 procent.
“Deze voedselgiganten laten allemaal zien dat ze naar consumenten willen luisteren door het maken van beter beleid. We hopen dat nu ook de rest van de voedselsector volgt” zegt Oxfam Novib’s Directeur Campagnes, Tom van der Lee. “Het is nu cruciaal voor de “Big 10″ om hun bedrijfsmodel te verduurzamen en hun beleid in praktijk handen en voeten te geven. Ook moeten ze hun leveranciers oproepen om kleinschalige producenten in staat te stellen om een leefbaar inkomen te verdienen”.
De Behind the Brands-scorekaart vergelijkt het duurzaamheidsbeleid van de top 10 voedselgiganten. De nadruk ligt op zeven thema’s: land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en water. De scores van de bedrijven zijn het minst omhoog gegaan op de thema’s (land)arbeiders, water en transparantie.
“De “Big 10″ kunnen een grote invloed hebben op de bestrijding van armoede wereldwijd door het garanderen van eerlijke prijzen voor producten, en zo een leefbaar loon mogelijk maken voor de arbeiders in hun keten” aldus van der Lee.
Drie jaar geleden, toen Oxfam met de Behind the Brands-campagne begon, was het grootste deel van de bedrijven amper bezig met hun sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid in de voedselketen. In februari 2013, hadden zeven van de tien bedrijven totaalscores van 31 procent of lager. In April 2016, scoorde geen enkel bedrijf meer onder de 36 procent.
Gedurende de hele campagne hebben Unilever en Nestlé de groep geleid. Unilever nam na twee jaar de toppositie van Nestlé over. Coca-Cola, met een krachtig beleid op landrechten, blijft derde met 57 procent, gevolgd door Kellogg met 53 procent. ABF, met zwakke toezeggingen op het gebied van boeren, vrouwenrechten en water stond laatste in 2013, en scoort ook in 2016 slecht 36 procent, ondanks de toezeggingen van zijn dochterbedrijven – met name Illovo Sugar – op het gebied van landrechten. Danone scoort ook slecht, ondanks belangrijke toezeggingen op klimaatgebied, en deelt daardoor de laagste plaats op de ranglijst met ABF.
“Ondanks dat in de laatste drie jaar op een aantal thema’s duidelijk voortgang is geboekt door de “Big 10″, zijn ze nog niet klaar. Ongelijkheid en onrechtvaardigheid in de voedselketen bedreigt nog steeds de voedselzekerheid van miljoenen mensen. Vooral kleine boeren lijden hieronder” aldus van der Lee. “Het is nu zaak dat de Big 10 alles op alles zet om dit te verbeteren”.
De “Big 10” zijn Associated British Foods (ABF), Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo, en Unilever.