Voor retailers is de online shopper een interessante doelgroep. Online voedingsmiddelen aankopen is op dit moment echter nog een niche: 10% van de consumenten doet het. Het DuurzaamheidKompas, een periodiek onderzoek naar actuele duurzaamheidthema’s van Schuttelaar & Partners (S&P) en SAMR (SmartAgent MarketResponse), laat onder meer zien dat de online shopper op het gebied van duurzaamheid en gezondheid een specifiek profiel heeft waar retailers rekening mee moeten houden. De uitkomsten van de zestiende editie van het DuurzaamheidKompas zijn tijdens het Food Event 2016 in Den Bosch gepresenteerd.
Gemak dient de online shopper
Het DuurzaamheidKompas laat zien dat gemak en een groot aanbod voor de online shopper belangrijk zijn. Gemak komt terug in de tijdsbesparing (bijna 40%) die de online shopper ervaart (geen ritje meer naar de supermarkt) en het niet zelf hoeven sjouwen van spullen (35%). Verder zijn een voldoende groot aanbod (42%) en aanbiedingen (23%) de belangrijkste argumenten om bij een online aanbieder voedingsmiddelen aan te schaffen.
Beperkte informatiebehoefte over duurzaamheid en gezondheid
De online shopper vindt informatie over (dag- en week)aanbiedingen belangrijker dan informatie over duurzaamheid, bijvoorbeeld over de herkomst van producten of informatie over keurmerken (zoals biologisch, FairTrade, etc.). Daarnaast lijkt er minder behoefte te zijn aan informatie over gezondheid, zoals de samenstelling van producten of wettelijk verplichte informatie van producten. De online shopper gebruikt, net als de offline shopper, een vast boodschappenlijstje voordat hij tot aankoop overgaat.
Communicatie over duurzaamheid en gezondheid op maat gemaakt
De online shopper heeft een specifieke behoefte aan informatie over duurzaamheid en gezondheid. Suzanne van der Pijll: “We zien dat de online consument meer tijd besteedt aan het inlezen voordat ze tot de daadwerkelijke aanschaf overgaat van voedingsmiddelen. Maar verhalen over de herkomst van de producten die ze kopen of de samenstelling ervan vinden zij minder relevant. Het zou interessant zijn om te kijken aan welke informatie zij wél behoefte hebben en hoe er effectief met hen over duurzaamheid en gezondheid kan worden gecommuniceerd”.