Het Nederlands bedrijf Van Hulley (naaiatelier) is tweede geworden en als ‘runner up’ benoemd in de publieksprijs op het gebied van de Circulaire Economie: The Circulars. Het bedrijf tovert je favoriete maar versleten overhemd of bloesje om tot een boxershort. Canon Europa werd door het publiek als winnaar gekozen.
The Circulars is een initiatief van World Economic Forum’s Young Global Leaders in samenwerking met Accenture. Er zijn zeven verschillende categorieën waar prijzen voor worden uitgereikt en één overall publieksprijs. Van Hulley behoorde tot een van de elf genomineerden.
Jolijn Creutzberg, oprichter van Van Hulley, reist op 19 januari af naar Davos voor de officiële prijsuitreiking tijdens het World Economic Forum, de jaarlijkse bijeenkomst van zo’n 2500 wereldleiders uit het bedrijfsleven, de politiek, wetenschap en journalistiek.
“Based in the Netherlands, Van Hulley turns your favourite worn out shirt into personalised boxer shorts, leading to environmental savings of more than 2.2 million litres of water, 139 kg pesticides, and almost 2800 kg of CO2 from reduced material manufacturing. Van Hulley combines sustainability with a circular/social mission – via upcycling, the company turns used material into a personal ‘wannahave’ item. Production is carried out by women with no qualifications but who are eager to get a job. Van Hulley supports them through schooling and provides work experience opportunities. Within The Netherlands, Van Hulley has grown by more than 50% this year compared to 2014. The company is now looking to expand this concept across Europe and aims on further growth through mobile workshops, gift certificates and production of items made from corporate clothing materials.”