Van dekbedden en kussens tot gordijnen en meubels: katoen is een van de meest gebruikte grondstoffen en niet weg te denken uit de producten van IKEA. De katoenteelt heeft echter zware gevolgen voor mens en milieu. Sinds september 2015 gebruikt het woonwarenhuis daarom uitsluitend nog katoen afkomstig van duurzame bronnen en geproduceerd volgens de richtlijnen van het Better Cotton Initiative (BCI). IKEA dringt daarmee de schadelijke impact op het milieu terug en tilt tegelijk de arbeidsomstandigheden in de katoenteelt naar een beter niveau. Het woonwarenhuis is de eerste grote retailer die deze mijlpaal wereldwijd heeft bereikt.
Sinds 1 september 2015 is IKEA volledig overgestapt op het uitsluitend gebruik van duurzaam geproduceerd katoen. Hieronder verstaat IKEA katoen van planten die geteeld zijn volgens de richtlijnen van Better Cotton, door katoenboeren die werken volgens Better Cotton en duurzamer geproduceerd katoen uit de Verenigde Staten. Bij deze vorm van katoen telen wordt minder water, kunstmest en pesticiden gebruikt en het levert tegelijkertijd meer inkomen op voor de katoenboeren. Hierdoor ontstaan betere leefomstandigheden voor de boeren en hun families. Het katoen dat IKEA gebruikt is voornamelijk afkomstig uit India, Pakistan, Turkije, China, de Verenigde Staten en Brazilië.
“We zijn heel trots dat we de eerste grote retailer zijn die dit doel heeft bereikt. Bij IKEA zoeken we continue naar manieren om de impact van onze operatie op mens en milieu zoveel mogelijk te reduceren. Maar we zijn nooit klaar, dus ons volgende doel is om nieuwe manieren te vinden waarmee we katoenboeren blijven ondersteunen in duurzame katoenproductie”, zegt Lisen Wiren, Country Sustainability Manager, IKEA Nederland.
Better Cotton Initiative
IKEA zet zich al sinds 2010 samen met het Wereld Natuur Fonds en andere grote retailers en merken in voor wereldwijde hervorming van de katoenteelt middels het Better Cotton Initiative (BCI). Samen met haar partners wil IKEA met BCI duurzaam geproduceerd katoen toegankelijker en betaalbaar maken en tevens de leefomstandigheden van de katoenboeren verbeteren. “We zijn erg trots op onze samenwerking met IKEA. We zijn onder de indruk van de ambitieuze doelen en vinden dat het woonwarenhuis een voorbeeld is voor andere retailers en merken. De toewijding van IKEA helpt BCI dichter bij het bereiken van haar missie: Better Cotton als de internationale standaard voor katoenproductie”, vertelt Paola Geremicca, directeur communicatie en fondswerving bij BCI.
Samenwerking Wereld Natuur Fonds
“De overstap naar het uitsluitend gebruik van duurzaam geproduceerd katoen in alle producten van IKEA kan de wereldwijde katoenmarkt veranderen, omdat IKEA als marktleider hiermee laat zien dat het daadwerkelijk mogelijk is om een dergelijke grote stap te zetten”, vertelt Richard Holland, directeur van het WNF Market Transformation Initiative. “We hopen dat veel bedrijven het voorbeeld van IKEA zullen volgen. Deze mijlpaal toont aan dat wat goed is voor mens en natuur ook goed kan zijn voor de business.”