Strategisch campagnebureau BRAND en Dance for Health hebben gisteravond met het project Changing Perspectives – Dans verandert jouw kijk op Parkinson de Dutch PR MVO-Award in de wacht gesleept. Met bijna 1.800 stemmen had het project afgelopen woensdag al de publieksstemming gewonnen. De vakjury sloot zich hier gisteravond bij aan. De prijs bestaat uit €25.000 om het campagneconcept Changing Perspectives uit te voeren. Hiermee gaat BRAND deze zomer aan de slag.
De jury van de Dutch PR MVO-Award beoordeelde het campagneconcept Changing Perspectives als creatief en vernieuwend. In het juryrapport roemen zij de insteek van de campagne. Deze draait het perspectief op mensen met Parkinson letterlijk om. Van een patiënt die steeds minder dingen kan naar een individu die plezier heeft in dans en zelf actief is in dans. De betrokkenheid van partners als Parkinsonnet en het Nationaal Ballet zagen zij als succesfactoren voor het slagen van de campagne.
Changing Perspectives
Mensen met Parkinson worden meestal neergezet als ‘patiënt’; hulpbehoevend en ons medelijden waard. Dance for Health gaat uit van wat mensen met Parkinson nog wél kunnen en zet daarvoor de kracht van dans in. Het campagneconcept Changing Perspectives richt zich op het creëren van awareness van de positieve werking van dans, niet alleen onder zorgprofessionals en patiënten, maar vooral ook onder het brede publiek. Grenzen tussen verschillende PR domeinen worden opgeheven: videomarketing, social media, free publicity en eventmarketing lopen naadloos in elkaar over.
Na de zomer komen dansers met Parkinson samen met professionele dansers van het Nationale Ballet in een bijzondere choreografie. De impact en schoonheid van die ontmoeting wordt gevangen in een video. De video bevat een internationale oproep aan mensen met Parkinson om mee te dansen in deze choreografie. Wereldwijd wordt er gedanst en overal wordt dit gezien. Deze dansen worden allemaal opgenomen op video, die tot één geheel gemonteerd worden. Dit levert een indrukwekkende Global Dance Performance op. Die in het najaar van 2015 in première gaat.