Sinds duurzame jeans zijn doorgebroken in de grote winkelstraten blijven de voorlopers G-Star, Kuyichi, Nudie Jeans en Mud Jeans belangrijke stappen zetten richting eerlijk geproduceerde jeans. Dit volgt uit onderzoek van Rank a Brand naar het duurzaamheidbeleid van de 25 meest bekende jeansmerken in Nederland. Achterblijvers zoals Replay, Diesel, Pepe Jeans, Guess en Gsus behouden een negatief koopadvies.

Kopgroep
Twee jeansmerken gebruiken vrijwel uitsluitend biologisch katoen: Kuyichi en Mud Jeans. Bij Nudie Jeans geldt dat voor minimaal de helft van de katoen en bij G-Star is bijna 20% van de gebruikte grondstoffen milieuverantwoord. Ook bij het bleken en verven van de denim is het gebruik van milieuvriendelijke processen steeds gangbaarder. Over de naaifabrieken is de kopgroep ook transparanter geworden. G-Star, Kuyichi en Nudie Jeans publiceerden een wereldkaart met alle confectiefabrieken die voor de merken actief zijn. Kuyichi vermeldt ook alle stoffenproducenten.

Leefbaar loon
Op het gebied van arbeidsomstandigheden is Nudie Jeans het meest vooruitstrevend. Het inkoopbeleid van Nudie Jeans voorziet in een leefbaar loon voor de kledingmakers in lage lonen landen, onder andere in fabrieken in India. Dat betekent dat een kledingmaker zonder excessief over te werken genoeg verdient om zijn of haar gezin onderdak, kleding, gezonde voeding, medische hulp en schoolgang te kunnen bieden.

De ranglijst
Rank a Brand stelt ieder jaar de lijst van eerlijke kledingmerken samen. De criteria zijn deze editie zwaarder geworden, vooral op de punten van leefbaar loon en milieuvriendelijke productie. De kopgroep jeansmerken houdt redelijk pas met deze uitdaging, al zijn de meeste merken in een lagere label categorie beland. Geen merk haalt meer het hoogst haalbare A-label. Ongeveer de helft van de merken krijgt nu met een E-label een negatief koopadvies, het verschil in behaalde punten tussen de achterblijvers en koplopers wordt steeds groter.