In 2014 was er sprake van een forse groei (+6%) van het aantal Nederlandse huishoudens dat fairtrade levensmiddelen koopt. 4,8 miljoen Nederlandse huishoudens (63%) heeft in 2014 één of meerdere fairtrade producten gekocht. Dit zijn bijna 500.000 huishoudens meer dan een jaar eerder. Sinds 2011 is het aantal huishoudens dat fairtrade producten koopt met 13% gegroeid. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar, Fair Trade Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels.
Groei in koffie, chocolade en ‘culinary’
De groei wordt vooral veroorzaakt door een stijging van het aantal kopers in de segmenten koffie (+21% t.o.v. 2013) en chocolade (+7% t.o.v. 2013). Een relatief klein maar sterk opkomend segment is ‘culinary’, waar Oosterse producten zoals kokosmelk en curry kruidenpasta’s onder vallen. Het aantal huishoudens dat fairtrade ‘culinary’ producten koopt, is sinds 2011 met 71% gestegen.
Jongeren zorgen voor groei
De groei in 2014 wordt veroorzaakt doordat jongeren < 30 jaar en 40-49 jarigen meer fairtrade kopen. Het aantal 65-plussers dat fairtrade producten koopt is al jaren stabiel, terwijl deze groep landelijk juist groeit.
PLUS grootste stijger
Nagenoeg alle supermarkten in Nederland verkopen fairtrade producten. Bij supermarktketen PLUS worden relatief veel fairtrade producten gekocht. Het marktaandeel van PLUS nam vorig jaar binnen de fairtrade omzet met 2.1% toe ten opzichte van 2013.
Fairtrade Week zorgt voor piek in aankopen
De acties rondom fairtrade producten van supermarkten, fairtrade gecertificeerde merken, de Wereldwinkel en Fairtrade Gemeenten hebben een positieve invloed op het koopgedrag van consumenten. Er is een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal kopende huishoudens in de weken rond de Fairtrade Week 2014 (week 44). In 2015 vinden er twee Fairtrade Weken plaats, waarvan de eerstvolgende 2 mei aanstaande van start gaat.