De eerste crowdfundingcampagne van Nudge heeft een snelle start gemaakt. Het online platform biedt ondernemingen met innovatieve duurzame producten een etalage via de Nudge Shop. De campagne die deze week gestart is, heeft de ambitie om binnen 60 dagen 25.000 euro op te halen. Bij iedere 1.000 euro bovenop dit bedrag kan de Nudge Community (40.000+ mensen) twee startende innovatieve ondernemers aandragen die gratis in de spotlights worden gezet.
Nudge geeft al vier jaar duurzame ondernemers en hun producten een zetje door ze te promoten via het platform. Een online webshop om deze producten ook te kopen is dus een logische volgende stap. De aankoop van duurzame, eerlijke producten steunt de ontwikkeling van betere producten en duurzame waardeketens. Denk daarbij aan producten als WakaWaka, Tony’s Chocolonely repen, een Growkit van RotterZwam of een Dopper drinkwaterfles.
Producten met een verhaal
De Nudge Shop heeft de ambitie om naast de producten ook uitdrukkelijk het verhaal erachter in de etalage te zetten. Voor de realisatie van de Nudge Shop is een bedrag van minimaal 25.000 euro nodig. Bij elke 1.000 euro die Nudge extra binnenhaalt, geeft zij twee startende innovatieve ondernemers met een inspirerend duurzaam product gratis een plek in de Shop. De community mag straks mede bepalen welke startende ondernemer zo’n zetje verdient.
Crowdfunding via vouchers
Nudge doet deze crowdfundingcampagne in samenwerking met het crowdfundingplatform Doorgaan.nl. De campagne loopt tot 10 april 2015. Investeren in de Nudge Shop kan op verschillende manieren, onder meer door de aankoop van een voucher. Dit bedrag kan in de webshop worden ingewisseld tegen duurzame producten. Daarnaast is het mogelijk bij te dragen in ruil voor een uitnodiging voor het lanceringsevent en zijn er creatieve tegenprestaties – super speciale weekspecials – van het Nudge Team.
Nieuw verdienmodel
De ondernemer wil het product graag onder de aandacht brengen bij de 40.000 tellende Nudge community en staat daarom een deel van de marge op het product af aan Nudge. Daarmee dekt Nudge de exploitatiekosten van de Nudge Shop. Consumenten kopen producten tegen een normale winkelprijs. Met de aankoop van een duurzaam product steunen ze Nudge als sociale onderneming en helpen ze een duurzame economie te stimuleren.
Sociaal ondernemen, Hoe werkt dat?
Nudge is een sociale onderneming en is aangesloten bij Social Enterprise en onlangs gecertificeerd als B Corporation. We staan als organisatie graag op eigen benen en willen dus liever niet afhankelijk zijn van subsidies. Maar dat betekent ook dat we altijd op zoek zijn naar passende verdienmodellen. Het mooie van de Nudge Shop is dat het ons helpt om zonder subsidie te blijven groeien via de producten die we verkopen.
Over Nudge
Online platform Nudge is actief sinds 11 november 2010. Als ‘social enterprise’ streeft Nudge naar een duurzame samenleving. Nudge verbindt mensen en organisaties om initiatieven van onderaf te realiseren die zorgen voor een positieve en blijvende verandering in onze maatschappij. Door het ondersteunen van bottom-up initiatieven willen we het voor iedereen mogelijk maken om in actie te komen en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Meer dan 40.000 Nederlanders en ruim 300 organisaties zetten reeds een stip op de kaart van Nederland via www.nudge.nl.