Traditioneel ging Maatschappelijk verantwoord ondernemen over het beperken van de milieuschade en de maatschappelijke schade die wordt veroorzaakt door bedrijven. Sinds kort zie je een omgekeerde benadering: er is vooral meer aandacht voor de marktkansen die maatschappelijk verantwoord ondernemen biedt.
Deze ‘business case-benadering van maatschappelijk verantwoord ondernemen’ suggereert dat waarde creatie voor bedrijf en samenleving hand-in-hand gaan – ‘shared value’, zoals managementgoeroe Michael Porter dit noemt.
De theorie over maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt mooi, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Het is niet eenvoudig om een win-win situatie tussen bedrijf en samenleving te creëren. men moet draagvlak vinden binnen de organisatie, investeringen doen om het winstgevend te krijgen en verantwoording afleggen aan de samenleving. Maar ook de relevantie van de manager die maatschappelijk verantwoord onderneemt staat vaak onder druk. Dat alles doet een beroep op de kwaliteiten en competenties van de manager.
Deze workshop gaat over deze en andere actuele vragen die maatschappelijk verantwoord ondernemen met zich meebrengen. Het doel van de workshop is om te leren van zowel de theorie als de praktijk: door middel van informatieve discussies, via activerende workshops alsook via inspirerende sprekers.
Iedereen die geïnteresseerd is in de theorie en de praktijk van MVO is van harte uitgenodigd om deel te nemen!
De workshop wordt georganiseerd door Mariëtte van Huijstee en Lars Moratis, MVO-experts en docenten bij de Faculteit Management, Science & Technology van de OU. Beide hebben in diverse rollen ruime ervaring met MVO in theorie en praktijk.
Aanmelden kan via deze link: http://studieplaza.studienet.ou.nl/workshops/maatschappelijk-verantwoord-ondernemen#.VL9mXyuG-Sp
Kaart wordt geladen...