Rank a Brand heeft dit jaar weer een ranglijst opgesteld om uit te wijzen welke van de twintig grootste supermarktketens van Nederland het meest duurzaam zijn. Alle twintig supermarktketens laten zien dat zij werken aan een aanbod van eerlijke producten. Alleen de koplopers tonen ambitie en zijn transparant over de voortgang. Biologische supermarktketen EkoPlaza is de aanvoerder van de duurzame supermarkten ranglijst 2014. Albert Heijn, de koploper van 2013 staat nu op nummer 3 en is voorbijgestreefd door Jumbo die op nummer 2 staat. De grootste stijger is Vomar. Onderaan de lijst staan onder andere Aldi en Dirk.
Meer dan biologisch Koploper EkoPlaza richt zich naast het verkopen van een vrijwel volledig biologisch assortiment op het gebruik van groene energie, het verminderen van verpakkingen, maar ook het aanbieden van fairtrade producten. Daarmee komt EkoPlaza als beste allrounder uit de bus. Hekkensluiters zoals Aldi en Dirk gaan mee in de trend om keurmerkproducten te verkopen, maar laten daarin geen aanmerkelijke prestaties zien. De snelste stijger Vomar doet dat wel. Met haar eerste MVO jaarverslag laat Vomar zien dat verantwoord ondernemen een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering is geworden. Kerstinkopen De ranglijst bevat een positief koopadvies voor EkoPlaza en Jumbo: dat zijn in 2014 dus de beste winkelketens om een zo eerlijk en milieuvriendelijk mogelijk kerstmaal in te kopen. Bij de overige supermarkten is er echter ook een slagingskans. Rank a Brand-oprichter Niels Oskam: “Als je een eerlijk en milieuvriendelijk kerstdiner wilt samenstellen, kijk dan ook bij de tips die Milieucentraal geeft: kies seizoensgroenten, eet minder vlees en meer plantaardig en zoek producten met bijvoorbeeld een fairtrade of biologisch keurmerk. Na het winkelen kun je de supermarkt een aanmoediging sturen via rankabrand.nl. Al die kleine beetjes samen helpen.