De Limburgse bierbrouwerij Gulpener heeft de MVO Nederland Award gewonnen. Zowel het publiek als de jury wezen het familiebedrijf aan als de onderneming die in de afgelopen tien jaar het meest toonaangevend is geweest op het gebied van duurzaam ondernemen. Juryvoorzitter Jan-Peter Balkenende: “Gulpener staat door haar integrale benadering van people, planet en profit model voor wat in de 21e eeuw van een bedrijf mag worden verwacht.” Juryvoorzitter Balkenende en directeur John Halmans van Gulpener zijn dinsdagavond 2 december te gast bij RTL Late Night.
De jury roemde Gulpener vooral om de integrale benadering van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Juryvoorzitter Jan Peter Balkenende: “Gulpener is een inspirerende koploper. Het bedrijf heeft door een jarenlang consistent en ambitieus beleid aangetoond dat met MVO het milieu en de samenleving erop vooruitgaan en tegelijkertijd het bedrijf sterker en veerkrachtiger wordt.” Gulpener is de eerste bierbrouwer die besloot alleen milieuvriendelijk verbouwde grondstoffen te gebruiken. Baanbrekend in de sector was dat Gulpener een lokaal samenwerkingsverband heeft opgezet met boeren uit de regio.
GULPENER: “WE ZIJN OVERDONDERD”
Gulpener, tapijtfabrikant Interface en De Vegetarische Slager eindigden op basis van ruim 4.000 publieksstemmen op respectievelijk de eerste, tweede en derde plaats. De jury nam het overtuigende publieksoordeel over en riep Gulpener, dat 44% van de stemmen kreeg, uit tot winnaar. De andere genomineerden waren Alliander, DSM, ECOstyle, Triodos Bank, Unilever en Van Houtum. Tijdens een diner met alle genomineerden maakte de jury de winnaar bekend. Jan Paul Rutten, vanaf 1 januari 2015 directeur van Gulpener: “We zijn eerlijk gezegd nogal overdonderd. We hadden niet eens verwacht dat we bij de laatste drie zouden zitten, als klein bedrijf. Dat we zoveel stemmen hebben vergaard en ook door de jury zijn gekozen als winnaar, is fantastisch.” Gulpener ontving uit handen van juryvoorzitter Balkenende een kunstwerk van beeldend kunstenaar Frans Boon, volledig gemaakt van gebruikte materialen. Op 2 december is de kersverse winnaar samen met Balkenende te gast in de live uitzending van RTL Late Night. Onderstaande tweet plaatste Gulpener een paar minuten na de uitreiking.
OVER GULPENER
Bierbrouwerij Gulpener nam het initiatief voor lokale afspraken met boeren vanuit de overtuiging dat het ‘gesleep’ met grondstoffen onverantwoord is. Gerst, tarwe, rogge, spelt en hop worden door Gulpener niet ingekocht op de wereldmarkt, maar in de regio. De boeren worden door Gulpener begeleid bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. Van akkers waarvan de grond uitgeput is, worden wandelgebieden gemaakt. Gulpener gebruikt alleen duurzaam opgewekte energie en heeft twee eigen waterbronnen. Het water dat na productie overblijft, wordt gereinigd en opnieuw ingezet. Op sociaal vlak laat Gulpener consequent zien dat er in dit bedrijf ook plaats is voor mensen die moeilijk aan een baan komen. Daarnaast worden de streekbewoners via tal van activiteiten nauw bij de brouwerij betrokken en steunt Gulpener het lokale verenigingsleven zeer actief.
OVER DE MVO NEDERLAND AWARD
De MVO Nederland Award is in het leven geroepen vanwege het tienjarig bestaan van MVO Nederland en tot stand gekomen dankzij financiering van het ministerie van EZ. De MVO Nederland Award is een onderscheiding voor het bedrijf dat in de afgelopen tien jaar het meest toonaangevend is geweest op het gebied van MVO. De genomineerden zijn voorgedragen door een jury van duurzaamheidsexperts: juryvoorzitter Jan Peter Balkenende – onder wiens politieke verantwoordelijkheid MVO Nederland in 2004 werd opgericht -, Bert van Boggelen, Jan Bom, Jacqueline Cramer, Maayke Damen, Marga Hoek, Marjan Minnesma, Henk Volberda en Herman Wijffels. Het publiek heeft via een wildcard een extra genomineerde toegevoegd en door te stemmen op de genomineerden de top 3 bepaald. Uit de top 3 heeft de jury Gulpener aangewezen als winnaar.