Kan de Sint dit jaar met een gerust hart chocoladeletters weggeven? Questionmark onderzocht Sinterklaas chocolade in 18 Nederlandse winkels en supermarkten. Consumenten ondersteunden de actie door honderden foto’s in te sturen van verschillende letters. De resultaten van het chocoladeonderzoek werden bekend gemaakt tijdens de TV-uitzending van Kassa (29 november jl.).
De belangrijkste bevindingen op een rij:
- Alle onderzochte chocoladeletters hebben een keurmerk. Sinterklaas chocolade is een stuk vriendelijker geworden voor mens en milieu, dankzij de Groene Sint campagne van Oxfam Novib enkele jaren geleden. Toch blijkt dat nog een kwart van het andere Sinterklaas chocoladesnoepgoed geen keurmerk heeft en van de ‘gewone’ chocoladerepen heeft slechts de helft een keurmerk.
- Tony’s Chocolonely is de meest duurzame chocoladeletter en haalt een gemiddelde score van 7.5.
- Transparantie over herkomst chocolade nog ver te zoeken. Keurmerk of niet, op 98% van de etiketten staat niet vermeld waar de cacao vandaan komt en geen enkel etiket geeft alle herkomstinformatie. Terwijl de herkomst juist veel zegt over de problemen die in die industrie spelen: “Cacao uit Ghana kan door slavenarbeid zijn geproduceerd, terwijl voor de rietsuiker uit Brazilië wellicht een stuk Amazonewoud is gekapt”, zegt directeur Charlotte Linnebank. Door het huidige handelssysteem is de transparantie in de productieketen volledig verloren gegaan. Alleen als bekend is waar een product vandaan komt kunnen bedrijven echt verantwoordelijkheid nemen en consumenten kunnen een afgewogen keuze maken. “Zowel bedrijven als keurmerken zouden zich moeten inspannen om die transparantie te vergroten”, aldus Linnebank.
- Tony’s Chocolonely en Bonvita wel transparant over productieketen. Tony’s Chocolonely en Bonvita (die geen chocoladeletters maakt) zijn bedrijven die veel moeite doen om de eigen cacaostromen in kaart te brengen. Voor zover ze de spelers of de herkomst niet kennen gebruiken Tony’s Chocolonely en Bonvita in ieder geval cacao met keurmerken, zoals Fairtrade, Utz en Bio.
Recht om te weten wat je koopt
Questionmark heeft als doel om meer transparantie te creëren over hoe producten gemaakt worden en waar ze vandaan komen. Met de gratis Questionmark app en website biedt Questionmark consumenten inzicht in de impact van producten op de thema’s volksgezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Inmiddels heeft Questionmark 27.000 producten uit de supermarkt onderzocht zoals vlees, vleesvervangers, zuivel, eieren, bier, fris, water en chocolade. Hier komen steeds meer producten bij. De app is te downloaden op: www.thequestionmark.org