De Nederlandse overheid en tien bedrijven en organisaties slaan de handen ineen voor groenere en schonere vakantiebestemmingen wereldwijd. Vandaag hebben minister Kamp en staatssecretaris Mansveld daartoe de Green Deal Duurzaam Toerisme ondertekend, evenals de directeuren van onder meer TUI Benelux, Corendon en Zoover.
Om in de toekomst tijdens vakanties te kunnen genieten van authentieke tradities, de lokale keuken, traditionele architectuur, eeuwenoude ambachten en flora en fauna, zullen we hier zorgvuldig mee om moeten gaan. Met de ondertekening van de Green Deal Duurzaam Toerisme is daarin vandaag een belangrijke stap gezet.
Al meer dan 1.000 toeristische bestemmingen in kaart Toerisme is wereldwijd de grootste economische dienstensector en is de op twee na grootste economische sector. Om duurzaam toerisme op grote schaal te stimuleren is hierover onafhankelijke informatie nodig. Initiatiefnemer Albert Salman: ” Wij hebben inmiddels een database opgebouwd met gedetailleerde informatie over de duurzaamheid van wereldwijd meer dan duizend vakantiebestemmingen. De Global Sustainable Tourism Review (GSTR) meet duurzaamheid op bestemmingsniveau en laat concreet zien wat dat voor de vakantieganger betekent”.
Green Deal Duurzaam Toerisme voor de reisbranche Bij de start van de Green Deal Duurzaam Toerisme zijn elf deelnemende partijen betrokken: namens de Rijksoverheid zijn dat minister Kamp van Economische Zaken en staatsecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu, ECNC Land & Sea Group, ECEAT Nederland, NHTV Breda University, FEE-Nederland, BookDifferent.com, Green Destinations, TUI Benelux, Zoover, Corendon en Griekenland.net.
Green Deals zijn overeenkomsten waarmee de Nederlandse overheid met marktpartijen concrete afspraken maakt om duurzame ontwikkeling en groene initiatieven te versnellen. Niet alleen in Nederland of de Europese Unie, maar wereldwijd.
Geen nieuw duurzaamheidslabel
De Green Deal Duurzaam Toerisme is geen nieuw duurzaamheidsprogramma voor vakantiebestemmingen. Zulke programma’s bestaan al, zoals QualityCoast, QualityDestination en ECO-XXI. Het gaat bij deze Green Deal om het gezamenlijk verbeteren van die programma’s en om het delen van goede praktijkvoorbeelden.
Reisorganisaties TUI Benelux en Corendon en online organisaties Zoover, BookDifferent.com en Griekenland.net leveren een bijdrage aan het bevorderen en promoten van duurzame bestemmingen. Zij doen dit door consumenten van betrouwbare, onafhankelijke informatie te voorzien. Met de Green Deal Duurzaam Toerisme wordt deze kwalitatieve informatie nu eenduidig ontsloten.
Green Deal Duurzaam Toerisme in de praktijk Het ontwikkelen van een breed gedragen set van duurzaamheidscriteria voor wereldwijde bestemmingen staat voorop. Deze criteria hebben betrekking op cultuur, natuur, gastvrijheid, groene economie en beleid. Ze worden nu zichtbaar gemaakt voor consumenten. Van de aanwezigheid van prullenbakken op het strand tot aan beleid ten aanzien van duurzaam vervoer. Vakantiegangers kunnen vanaf nu zelf toetsen hoe duurzaam bestemmingen zijn. Bas Wanrooij van Griekenland.net: “Zoover heeft in recent onderzoek laten zien dat we de Grieken het meest gastvrij vinden. Kijk eens naar het Griekse eiland Zakynthos. Eco Zakynthos, een lokale stichting, die toeristen de authentieke Griekse gastvrijheid wil laten ervaren. Een groep van traditionele restaurants, villa’s, boerderijen, wetenschappers, kunstenaars en musea werken daarin met elkaar samen. Met deze Green Deal kunnen we dit soort initiatieven ondersteunen en helpen verder te ontwikkelen.”
Met de gezamenlijke database en expertise van alle deelnemende partijen zal er ook trainingsmateriaal worden ontwikkeld om zo toeristische bestemmingen in staat te stellen een verduurzamingslag te maken. Lonneke de Kort van BookDifferent.com: “Consumenten besteden online veel tijd aan het zoeken naar hun volgende vakantiebestemming. Door gebruik te maken van cijfers uit de GSTR database kunnen wij nu inzicht geven in hoe groen, schoon en duurzaam een bestemming is. De consument kan eenvoudig bijdragen in deze duurzame ontwikkeling door te kiezen voor een groene bestemming. Hierdoor zetten we de minder duurzame bestemmingen aan om meer hun best te doen. Win-win dus!”
Met behulp van de Green Deal Duurzaam Toerisme willen alle deelnemende partijen op een heldere en eenduidige manier de resultaten naar de toeristische sector en de vakantieganger communiceren. Deze tool helpt consumenten om te kiezen voor duurzame vakantiebestemmingen. Met dit instrument in handen kunnen ze het verschil maken.